بایدها و نبایدهای اکوسیستم های استارتاپی ، اکوسیستم استان هرمزگان نوپا است!

به گزارش مبصر کلاس، یک فعال استارتاپی گفت: فعالیت هایی که باید در یک اکوسیستم صورت گرفته و ترجمان هایی که حضور آنها در اکوسیستم استارتاپی لازم است را برای مخاطبان خواهم گفت.

بایدها و نبایدهای اکوسیستم های استارتاپی ، اکوسیستم استان هرمزگان نوپا است!

به گزارش مبصر کلاس به نقل از ایسنا، سید حسام صالحی بابیان این که حضور سرمایه گذاران در اکوسیستم بسیار مهم است، مطرح نمود: سرمایه گذاران شکل های مختلفی دارند که دودسته سرمایه گذاران خطرپذیر و سرمایه گذاران فرشته یا خَیر در حوزه اکوسیستم ها فعال اند.

وی ادامه داد: مراکز رشد دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری نیز در اکوسیستم های استارتاپی وظایف خاص خود رادارند، علاوه بران ترجمان های خصوصی نیز وجود دارند که صرفاً برگزارنماینده رویدادهای استارتاپی هستند.

صالحی اضافه نمود: یکی از مشکلاتی که در بندرعباس وجود دارد این است که روی هم رفته 3 یا 4 رویداد برگزار می شد که 2 یا 3 مورد از آنها دیگر برگزار نمی گردد.

وی اعلام کرد: ترجمان هایی نیز وجود دارند که فعالیت آنها بیشتر خصوصی بوده و بحث من تورینگ را انجام می دهند. موضوع بسیار مهمی که وجود دارد این است که یک اکوسیستم استارتاپی در یک شهر دارای فضایی باشد که منتورهایی در آن حضورداشته باشند و آموزش ها و هدایت هایی برای استارتاپ های آن شهر انجام دهند.

این فعال استارتاپی توضیح داد: همچنین بخش مهم موجود در اکوسیستم ها، حامیان هستند.

وجود کارآفرینان برای جامعه بسیار مهم است

این فعال استارتاپی ادامه داد: منظور از حامیان در اینجا حامیان اقتصادی نبوده بلکه حامیانی مدنظر است که مشاوره های اقتصادی و حسابداری و حقوقی را برای استارتاپ ها انجام دهند. بعضی از استارتاپ ها در این زمینه ها مشکل داشته و معمولاً برای دریافت چنین مشاوره هایی باید هزینه های هنگفتی پرداخت نمایند.

صالحی توضیح داد: این مشاوره ها یا باید رایگان باشند و یا اگر قرار است مشاوره حرفه ای و تخصصی ارائه گردد باید این هزینه توسط پارک های علم و فناوری و یا ترجمان های مربوطه پرداخت گردد.

وی اضافه نمود: حضور کارآفرینان بسیار مهم است و پیشنهاد من این است که خانه کارآفرینان احداث گردد که احتیاج مبرم این اکوسیستم استارتاپی است. بخش دولتی و خصوصی که در این اکوسیستم هرکدام فعالیت خود را بدون ارتباط داشتن با بخش دیگری انجام می دهد باید توسط رهبر این اکوسیستم با یکدیگر آشنا شده و با فعالیت های هم را بشناسند. درنتیجه وجود کارآفرینان در این جامعه برای رهبری کردن بسیار مهم است و روی این موضوع تأکیددارم که هیچ بخش یا فرد دیگری غیر از کارآفرینان توانایی رهبری کردن در این حوزه را ندارند و علت این موضوع این است که هیچ ارگان و بخش و فردی نمی تواند به اندازه کارآفرین بازیگر اصلی و دلسوز این اکوسیستم باشند.

صالحی اظهار کرد: این اکوسیستم در حقیقت برای کارآفرینان ساخته شده است و رهبری باید به دست کارآفرینان باشد، اگر غیرازاین باشد طبیعتاً اتفاقات ناخوشایندی رخ خواهد داد، برای مثال اگر اداره و رهبری این اکوسیستم به دست یک ارگان دولتی باشد ممکن است ارگان و یا بخش دیگری علاقه و رغبتی به همکاری و فعالیت نداشته باشد؛ به همین علت رهبری باید به دست بخش خصوصی و ترجیحاً و حتماً به دست کارآفرین باشد و دولت نباید دخالتی در رهبری این اکوسیستم داشته باشد. دولت تغذیه نماینده است و نباید نقشی جز فراهم کردن زیرساخت های مورداحتیاج داشته باشد.

فضای استارتاپی هرمزگان همچون یک نوزاد است!

وی در مورد فضای استارتاپی استان هرمزگان، اعلام کرد: این فضا در استان، بسیار نوپا است و در حقیقت همچون یک نوزاد است که به تازگی متولدشده و باید برای بالغ و پخته شدن آن، از او مراقبت و نگهداری و به او توجه گردد.

صالحی بابیان این که این فضا احتیاجمند حمایت های دولتی و خصوصی بسیار زیادی است، اضافه نمود: علی رغم این نوپایی، نیروی کار بسیار قوی و خوبی در استان هرمزگان وجود دارد.

خلیج فارس و صنعت دریایی آن فرصت مناسبی برای تبدیل شدن استان هرمزگان به یک برند جهانی در حوزه استارتاپ دریایی است!

وی ادامه داد: علاوه بر آن، پتانسیل مناسب جغرافیایی استان هرمزگان ازنظر هم جواری با دریای خلیج فارس وجود دارد. این هم جواری و نیروی کار خوب می تواند سبب ایجاد فضای اکوسیستم استارتاپی جدید و منحصربه فردی باشد که مختص استان هرمزگان است و مشابه آن در استان های دیگر وجود ندارد.

این فعال استارتاپی اظهار کرد: بندرعباس و حتی استان هرمزگان می تواند برند و نماد خاصی در حوزه استارتاپ ها باشد.

صالحی اضافه نمود: در سطح جهانی استارتاپ های بسیار مهم و بزرگی وجود دارند که در حوزه دریا مشغول فعالیت هستند و حوزه دریایی ما شکل صنعتی ثابت و از پیش تعریف شده ای دارد که استارتاپ ها و تکنولوژی وارد آن نشده است و همین سبب شده است که هزینه های گزافی بابت آنها پرداخت گردد، استارتاپ ها این هزینه ها را کاسته و با ایده های نو درآمد خوبی را کسب نمایند.

منبع: همشهری آنلاین

به "بایدها و نبایدهای اکوسیستم های استارتاپی ، اکوسیستم استان هرمزگان نوپا است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بایدها و نبایدهای اکوسیستم های استارتاپی ، اکوسیستم استان هرمزگان نوپا است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید