ترامپ قبل از انتشار کرونا متخصص آمریکایی در چین را اخراج کرد

به گزارش مبصر کلاس، منابع خبری می گویند رئیس جمهور آمریکا علی رغم متهم کردن چین به سانسور اطلاعات و جلوگیری از ورود متخصصان به آن کشور یک متخصص مسائل همه گیرشناسی که به نیابت از واشنگتن در چین حضور داشته را اخراج کرده است.

ترامپ قبل از انتشار کرونا متخصص آمریکایی در چین را اخراج کرد

به گزارش گروه بین الملل مبصر کلاس، با آنکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بعد از انتشار ویروس کرونای جدید در چین دولت این کشور را به سانسور اطلاعات و جلوگیری از ورود متخصصان متهم کرده شواهد جدید نشان می دهند دولت او چند ماه قبل از انتشار این ویروس سمتی را که توضیح وظایف آن کمک به کشف شیوع بیماری ها در چین بوده حذف کرده است.

خبرگزاری رویترز در خبری اختصاصی نوشت یک متخصص همه گیرشناسی که زیر مجموعه مرکز آمریکایی کنترل و پیشگیری بیماری ها بود در آژانس کنترل بیماری ها در چین فعالیت می کرد.

چهار منبع آگاه به رویترز گفته اند این فرد در ماه جولای از سمتش کنار گذاشته شد. نخستین موارد ابتلا به ویروس کرونا طبق برخی روایت ها از اوایل ماه نوامبر گزارش شد و بعد از آن تعداد مبتلایان به بیماری فزونی گرفت. دولت ترامپ در ماه فوریه چین را به سانسور اطلاعات و جلوگیری از ورود متخصصان به این کشور متهم کرد.

دکتر لیندا کوئیک به نیابت از مرکز آمریکایی کنترل و پیشگیری از بیماری ها در چین فعالیت می کرد و مأموریت او همکاری های آموزشی با همه گیرشناسان چینی برای رصد، تحقیق و مهار بیماری ها بود. بعد از خروج او از این سمت، فرد دیگری به عنوان جایگزین او معین نشد.

ابهام در رفتار آمریکایی ها

این گزارش به موارد ابهام درباره رفتار آمریکایی ها در زمینه انتشار ویروس کرونا می افزاید. برخی کارشناسان می گویند رفتارهای مقام های دولت آمریکا موجب شکل گیری ابهاماتی شده است درباره اینکه آمریکایی ها ممکن است مبدأ انتشار یا منشأ تولید ویروس کرونای جدید (SARS-CoV-2) باشند.

این ابهامات نخستین بار از جلسه ای در کنگره آمریکا آغاز شد که طی آن رابرت ردفیلد، رئیس مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا (CDC) اذعان کرد ممکن است کسانی که چندین ماه قبل گمان می شد بر اثر آنفلوآنزا جان باخته اند در واقع جانشان را بر اثر ابتلا به همین ویروس کرونا از دست داده باشند.

اینکه گزارش CDC در ماه فوریه نشان می دهد در فصل زمستان 2019 دست کم 32 میلیون نفر به آنفلوآنزا مبتلا شدند و 18000 نفر جان باختند تقویت کننده برخی شائبه ها است مبنی بر اینکه نخستین موارد ابتلا به ویروس کرونا ممکن است قبل از ووهان چین از آمریکا آغاز شده باشد.

شائبه های جنگ بیولوژیک

از طرف دیگر شائبه هایی هم وجود دارد که آمریکا تولیدکننده این ویروس باشد و آن را از طریق ورزشکارانش که به ووهان سفر کرده اند به چین منتقل کرده باشد.

ورزشکاران نظامی آمریکا چند ماه قبل تر از شناسایی اولین بیمار مبتلا به ویروس کرونا برای شرکت در هفتمین بازی های جهانی نظامیان وارد ووهان شدند و در جریان آن، چند ورزشکار خارجی به بیماری واگیردار مبتلا شدند. تا ماه دسامبر، نخستین مبتلای کرونا در ووهان شناسایی شد.

اندیشکده مطالعات جهانی کانادا چندی پیش در پایگاه اینترنتی خود در مقاله ای به نقل از تحلیل ویروس شناس تایوانی در چین گفت: زنجیره ژن کرونای جدید که در ایران و ایتالیا کشف شده، با ژن کرونا در چین متفاوت است و این نشان می دهد که منشأ کرونا ویروس در ایران و ایتالیا، چین نیست.

اتهام رسمی چین

مجموعه این تردیدها موجب شده است چین رسماً آمریکا را به انتقال کرونای جدید به ووهان متهم کند. شامگاه 12 مارس جائو لی جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین در حساب توییتر خود نوشت: بیمار صفر چه زمانی در آمریکا ظاهر شد؟ چند نفر آلوده شدند؟ اولین بیمارستانی که مبتلایان را پذیرفت کدام بود؟ آیا ورزشکاران ارتش آمریکا این ویروس را به ووهان منتقل کردند؟ لطفاً داده های خود را آشکار و شفاف اعلام کنید! آمریکا به ما توضیح بدهکار است!

اصرار مقام های دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا علی رغم تأکیدات سازمان جهانی بهداشت بر استفاده از نام ویروس چین یا ویروس ووهان به جای نام علمی آن هم گزاره ای است که موجب طرح این فرضیه شده که دولت آمریکا ممکن است به دنبال گم کردن رد و دور کردن اتهامات از خودش در زمینه ویروس کرونا است.

البته در نهایت این دانشمندان هستند که باید درباره مبدأ ویروس اظهارنظر کنند. اما دست کم تا به اینجا می توان گفت رفتار آمریکایی ها بسیار مرموز و غیرشفاف بوده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "ترامپ قبل از انتشار کرونا متخصص آمریکایی در چین را اخراج کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترامپ قبل از انتشار کرونا متخصص آمریکایی در چین را اخراج کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید