عملکرد پیغام رسان های داخلی در نبود اینترنت جهانی

به گزارش مبصر کلاس، ا قطعی اینترنت جهانی به مدت 10 روز (25 آبان تا 6 آذرماه) زیرساخت شبکه ملی اطلاعات نیز به صورت اجباری آزمایش شد. بر بستر این شبکه یکی از لایه های نرم افزاری که بیشتر خواستار را دارد، شبکه های اجتماعی بومی است، چرا که به گفته کارشناسان فضای مجازی اکنون مردم در این شبکه ها زندگی می نمایند. اما تجربه پیغام رسان های بومی با قطعی اینترنت جهانی چه تجربه ای را کسب کردند. با افزایش ترافیک داخلی اینترنت داخلی و افزایش کاربران خود با چه مشکلاتی روبرو شدند.

عملکرد پیغام رسان های داخلی در نبود اینترنت جهانی

تاب آوری با رشد 30 برابری

با قطعی اینترنت جهانی به مدت 10 روز میزان ترافیک پیغام رسان بومی مانند گپ نه تنها سه برابر بلکه 30 برابر شد به طوری که میزان ترافیک مصرفی ما از 2 گیگابیت بر ثانیه به 40 گیگا بیت بر ثانیه رسید این درحالی بود که ما از نظر سخت افزاری آماده این افزایش 30 برابری ترافیک مصرفی نبودیم.

مهدی انجیدنی مدیرعامل پیغام رسان بومی گپ با بیان مطلب فوق به ایران گفت: معمولاً اگر پیغام رسان های بومی هزار کاربر فعال داشته باشند خود را برای داشتن کاربران دو تا سه برابری آماده می نمایند و به همان مقدار هم سخت افزار آماده نگه می دارند تا به کاربران در صورت وقوع فیلتر برخی از پیغام رسان های خارجی خدمات ارائه دهند ولی با وجود این افزایش بسیار کاربران در زمان قطعی اینترنت جهانی، همکاران فنی ما در پیغام رسان های بومی کوشش کردند ظرفیت پیغام رسان های خود را افزایش دهند.

انجیدنی با اشاره به اینکه بیشترین مسئله ای که به خدمات رسانی پیغام رسان های بومی ضربه زد، ارتباطات مخاطبان در داخل کشور بود، اضافه کرد: مشکل ارتباطات و دسترسی کاربران با اختلال بالایی روبرو شد به طوری که کاربران امکان دسترسی به سایت هایی که در داخل کشور هم هاست شده بود، نداشتند، چه برسد به پیغام رسان های بومی. دلیل این اختلال هم این بود که در ابتدای قطعی اینترنت جهانی، شرکت های ارائه دهنده اینترنت مسیریابی درستی نداشتند. از آنجایی که مسیریابی آنها بیشتر روی درگاه بین المللی انجام می گردد به همین دلیل باعث شد تا با قطعی درگاه اینترنت جهانی قطع و مشتریان با اختلال ارتباطی روبرو شدند و امکان دسترسی به پیغام رسان های بومی نیز فراهم نبود.

مدیرعامل پیغام رسان برگزیده بومی کشور در ادامه درباره تاب آوری این پیغام رسان نیز گفت: آماری که از میزان مصرف ترافیک پیغام رسان گپ به دست آوردیم، نشان می دهد که رکورد خوبی را در این زمینه در جهان زدیم، چرا که نه تنها در برخی لحظه ها به صورت میانگین 27 برابر و از نظر تاب آوری نیز 30 برابر رشد کردیم.

وی اضافه کرد: این نشان می دهد اگر پیغام رسان های بومی بخواهند می توانند رشد نمایند و با ارتقای ظرفیت خود به تقاضای بالای کاربران نیز پاسخ دهند، چرا که وقتی پیغام رسان های بومی می توانند در عرض چند روز ظرفیت های خود را از نظر سخت افزاری و نرم افزاری ارتقا دهند قطعاً در عرض یک یا دو ماه می توانند نیازهای کاربران را برآورده نمایند.

مدیرعامل پیغام رسان گپ در پاسخ به این سؤال که حاکمیت برای ارتقای پیغام رسان های بومی باید چه اقدام هایی انجام دهد گفت: حاکمیت باید دسترسی به ارائه خدمات به وسیله این پیغام رسان های فراهم کند تا عاملی تشویقی برای استفاده از آنها از طرف کاربران داخلی باشد. به عنوان مثال سازمان تأمین اجتماعی می تواند امکان تمدید دفترچه بیمه تأمین اجتماعی را به وسیله پیغام رسان های بومی برای کاربران ایجاد کند. از سوی دیگر باید سرعت دسترسی به پروژه های داخلی را بیشتر از پروژه های خارجی بیشتر کند تا در نهایت پیغام رسان های بومی رشد نمایند.

ضعف در لایه های ابری و محتوایی

می توان گفت پیغام رسان های بومی نسبت به دو سال گذشته رشد خوبی نموده اند و در مجموع با توجه به اختلال هایی که در زمینه دسترسی های ارتباطی در چند روز اول قطعی 10 روزه اینترنت جهانی وجود داشت، توانستند خدمات رسانی نمایند.

سهیل تقوی کارشناس فناوری اطلاعات با بیان مطلب فوق به ایران گفت: لایه های زیرساختی و ارتباطی تا حدودی مشکل داشت که به مرور از سوی اپراتورها حل شد ولی لایه های نرم افزاری بالاتر مانند خدمات، فضاهای ابری و شبکه محتوایی کشور با مسائل عدیده ای روبرو بود و از این رو به نظر می رسد از این بعد از جهان عقب هستیم و باید هرچه زودتر این عقب ماندگی ها را جبران کنیم.

وی اضافه کرد: اگر لایه های خدمات که به پیغام رسان های بومی ارتباط مستقیم دارند بخوبی در کشور فراهم شده بود پیغام رسان های بومی با مسائل کمتری روبرو می شدند و می توانستند با افزایش ترافیک مصرفی به کاربران با حجم بالایی خدمات ارائه دهند.

این کارشناس فناوری اطلاعات در ادامه گفت: تا آنجایی با چند پیغام رسان بومی ارتباط دارم و با مسائل آنها از نزدیک آشنا شدم باید گفت که آنها در چند بخش با مشکل روبرو شدند که یکی مربوط به بخش زیرساخت نرم افزاری در زمینه متن و صوت و تصویر بود. از آنجایی که بخش صوتی و تصویری دارای پیچیدگی های دانشی خاصی است ولی پیغام رسان های بومی سعی کردند دانش خود را در این زمینه ارتقا دهند اما باز نتوانستند در این بخش بخوبی خدمات رسانی نمایند.

وی اضافه کرد: مشکل دیگر در بخش سخت افزاری بود چون آنها اعتبار لازم را برای افزایش و ارتقای سخت افزاری خود نداشتند از سوی دیگر چون فضای ابری خوبی در کشور وجود ندارد بنابراین باید حاکمیت از شرکت های دانش بنیان در این حوزه حمایت کند تا فضای ابری و شبکه محتوایی ارتقا یابد اگر این حوزه بهبود یابد دیگر شاهد ضعف عملکرد در ارسال و دریافت عکس ها، فایل ها و... در پیغام رسان های بومی روبرو نخواهیم شد.

مسائل نرم افزاری

مرتضی برجی کارشناس حوزه فضای مجازی نیز با بیان اینکه آمادگی قبلی برای قطعی اینترنت در سطح وسیع وجود نداشت به ایران گفت: پیغام رسان های داخلی در این 10 روز با حجم زیادی از ترافیک کاربران روبرو شدند به طوری که بسیاری از کاربران که تاکنون از نرم افزارهای داخلی استفاده ننموده بودند در این مدت پیغام رسان های بومی را نصب و آزمایش کردند.

این فعال حوزه پیغام رسان های بومی با اشاره به اینکه به عنوان فردی که تقریباً تمام این پیغام رسان های بومی را نصب نموده و نقاط ضعف آنها را آنالیز کردم، اضافه کرد: هرچند تمام این اپ ها از نظر ظاهر و تجربه کاربری به بلوغ نسبتاً خوبی رسیده اند ولی از نظر فنی و کارنمودهای ذاتی هنوز با مسائلی روبه رو هستند که این مسائل با افزایش ناگهانی کاربران خود را بیشتر نشان می دهد. به عبارتی شاید در شرایط عادی کاربر با این مسائل و اختلالات روبه رو نگردد و تجربه خوبی از کار با این پیغام رسان های بومی داشته باشد اما در شرایطی که ترافیک کاربری بالا است، قطعاً نرم افزارهای بومی با مسائل منابع و نرم افزاری روبه رو می شوند که باید برای این شرایط چاره جویی گردد.

برجی در ادامه گفت: برخی از اشکالاتی که در خدمات رسانی به کاربران به وجود آمد ناشی از ضعف نرم افزاری پیغام رسان های بومی در بخش عکس و ویدئو بود این بدین معنا است که باید برای عقبه فنی آنها به صورت جدی تر فکر کنیم و شرایط اضطرار مانند این دوره را در نظر بگیریم.

وی با بیان اینکه این بازه زمانی قطعی اینترنت جهانی آزمون خوبی برای نرم افزارهای بومی بود، گفت: چون این اقدام باعث شد که این نرم افزارها به صورت جدی آزمایش شوند و بتوانند برای نقشه راه فنی خود برنامه ریزی بهتری انجام دهند.

منبع: ایران آنلاین

به "عملکرد پیغام رسان های داخلی در نبود اینترنت جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عملکرد پیغام رسان های داخلی در نبود اینترنت جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید