حفاظت از ذخایر ژنتیک تضمین کننده امنیت غذایی کشور است

به گزارش مبصر کلاس، همایش زیست فناوری، پیشرفت و سلامت انسان که با حضور بهزاد قره یاضی مرجع ملی ایمنی زیستی کشور، فاطمه خمسه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، معاونین و کارشناسان این سازمان، اساتید، محققین و پژوهشگران و جمعی از کشاورزان روز شنبه در سالن جهاد کشاورزی قزوین برگزار گردید.

حفاظت از ذخایر ژنتیک تضمین کننده امنیت غذایی کشور است

بابک قرالی در این همایش اظهارداشت: نگهداری کلکسیونهایی از منابع ژنتیکی اهمیت زیادی دارد زیرا تکرارنشدنی است و نمی توان دوباره آن را ایجاد کرد.

وی اضافه نمود: در حفاظت از ذخایر ژنتیکی نباید نگاه اقتصادی و درآمد زایی داشت زیرا در بلندمدت و در شرایط بحرانی و سخت می توان از این ذخایر ژنتیک برای تامین برخی نیازها استفاده کرد.

قرالی با اشاره به اهمیت امنیت غذایی و افزایش سطح زیرکشت توضیح داد: باید از همه منابع و امکانات موجود به درستی استفاده کنیم تا غذای کافی در کشور فراوری گردد زیرا بدون تضمین امنیت غذایی نمی توان به پایداری کشاورزی رسید.

وی یادآورشد: در فراوری مواد غذایی باید اقتصادی بودن، اجتماع و منابع فراوری غذا مورد توجه قرار گیرد.

سرپرست مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین بیان نمود: حفاظت از تنوع زیستی بسیار اهمیت دارد ودر شرایطی که مواد شیمیایی و گستردگی کشت آنها تهدیدی برای تنوع زیستی است باید از این منابع بخوبی صیانت گردد.

قرالی گفت: تنوع زیستی در. اقع همان منابع ژنتیکی و گونه هایی است که در یک سرزمین وجود دارد و تنوع اقلیمی در ایران یک فرصت است که باید مراقب آن باشیم و این منابع ارزشمند را به مخاطره نیندازیم.

وی اضافه نمود: تنوع زیستی در ایران، منابع ژنتیکی زیادی را برای ما فراهم نموده که باید بدرستی از آن استفاده کنیم.

قرالی اظهارداشت: تغییرات اقلیمی و خشکی های دوره ای، ورود وسیع منابع ژنتیکی وبی توجهی به منابع ژنتیکی، تخریب اکوسیستم و ورود عوامل بیولوژیکی آسیب زای مستقیم و غیر مستقیم می تواند به عنوان بزرگترین تهدید، تنوع زیستی و ژنتیکی ایران را مورد هدف قرار دهد.

وی اضافه نمود: انتقال دانش و تکنولوژی نوین به کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی در راستای حفظ تنوع زیستی و منابع از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا امروزه جامعه بشری به این نتیجه رسیده برای تامین امنیت غذایی و حفاظت از سلامت محیط زیست باید از علم و فناوری روز برخوردار باشد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "حفاظت از ذخایر ژنتیک تضمین کننده امنیت غذایی کشور است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حفاظت از ذخایر ژنتیک تضمین کننده امنیت غذایی کشور است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید