ایده بدهید تا کابوس مرگ های شتری تمام گردد

به گزارش مبصر کلاس، دبیر همایش ایده آرا ساماندهی شترهای سرگردان جاسک گفت: به منظور خبرنگاران : ساماندهی شترهای سرگردان جاسک و کاهش تصادف های شترهای سرگردان با خودروها و ساماندهی آنها مردم به ویژه اندیشمندان، متفکران، افراد صاحب نظر و موثران اجتماعی ایده ها و راه چاره بدهند.

ایده بدهید تا کابوس مرگ های شتری تمام گردد

به گزارش مبصر کلاس به نقل از ایرنا ، حسین روشنی گفت: همایش ایده آرا ساماندهی شترهای سرگردان جاسک به همین دلیل طرح ریزی و فراخوان دریافت ایده به وسیله دبیرخانه آن اعلام شده است که علاقه مندان می توانند ایده های خود را تا 24 اردیبهشت ماه به شماره تلفن 09170090863 ارسال نمایند و به برگزیدگان اول تا پنجم جوایز ارزشمندی داده می گردد.

وی ادامه داد: ایده های برتر از بین ایده های رسیده به دبیرخانه انتخاب و برای اجرا به متولیان اجرایی داده می گردد تا در راستای کاهش تلفات تصادف با شترها استفاده نمایند.وی اضافه نمود: جان 50 نفر در شهرستان جاسک بین سال های 1390 تا 1400 هجری شمسی در تصادف شترها با خودروهای سرگردان از دست رفت که ضایعه ای جبران ناپذیر بوده و بایستی جلوی این فرایند گرفته گردد.

دبیر همایش ایده آرا ساماندهی شترهای سرگردان جاسک گفت: این مقدار تلفات به غیر از صدمه های جسمی و خسارت های مادی است که به خانواده ها و جامعه وارد شده است.روشنی اضافه نمود: البته اقدام هایی هم برای کاهش شترهای سرگردان اجرا شده که می توان به برگزاری رقابت های شتردوانی در غرب شهرستان جاسک اشاره نمود که موجب شده ارزش شترها بیشتر شده و صاحبان آن ها توجه بیشتری نسبت به این احشام داشته و در رقابت ها هم شرکت نمایند.

وی اشاره نمود: همایش ایده آرا ساماندهی شترهای سرگردان جاسک در روزهای آخر اردیبهشت ماه در جاسک برگزار می گردد.البته پیش از این هم طرح های مختلفی برای ساماندهی شترهای سرگردان و کاهش تصادف وسایل نقلیه با آن ها مانند استفاده از شب رنگ برای این حیوانات به اجرا گذارده شده است.لازم به ذکر است شترهای سرگردان درمحور ارتباطی میناب به جاسک استان هرمزگان؛ همانند ارابه های مرگ، راه زندگی را بر رانندگان و مسافران می بندند.

با اینکه شتر دارای کاربردهای فراوان از لحاظ حمل بار مسافر در منطقه ها سخت گذر، منبع پروتیین و نامی آشنا برای ساکنان نواحی گرم و خشک است اما برای مردم شرق هرمزگان نام شتر یادآور خاطره ای بسیار تلخ و مصیبت بار است، نامی مترادف با مرگ، سوگ و ماتم، مصیبت، یتیمی.

درحالی که رانندگان در جاده تاریک وخلوت سیریک به جاسک درحرکت هستند، ناگهان شبحی وحشتناک درجلو خودروهایشان آشکار می گردد که فرصت واکنش را از راننده می گیرد و خودرو در پیکار با این جانور غول پیکر، تسلیم واژگونی می گردد و زندگی چند نفر و خود شبح که شتر است، در یک لحظه در جاده فنا مدفون می گردد.

تاسف بارتر آنکه بازماندگان این تصادف، نمی توانند خسارتی دریافت نمایند.صاحبان شترها هم که روز بعد متوجه تصادف می شوند،به عنوان ناظر از محل عبور می نمایند اما خود را مقصر نمی دانند.بنا به گفته بعضی اهالی در سیریک، گاهی دیده شده که علامتی که برروی بدن وگوش شتر وجود دارد و تعلق آن را به شتردار منطقه می رساند، محو شده تا آثار جرمی دیده نگردد.

درجهت بیابانی میناب، سیریک و جاسک روستاییانی زندگی می نمایند که بواسطه شرایط آب و هوایی به پرورش شتر می پردازند و اداره زندگی آنان ازهمین راه است اما نظارتی بر نگهداری شترهایشان ندارند و شترها را در اطراف جاده رها می نمایند.ساماندهی نشدن این حیوانات،همچنان موجب نگرانی مسافران و رانندگان جاده سیریک - میناب - جاسک است.وزن این شترها معمولا بین دو تن تا چهارتن است.

اغلب این تصادف ها در شب و تاریکی رخ می دهد که شترها درحال چرا از کنار گذر جاده یک دفعه به روی آسفالت به حرکت درمی ایند ومانند یک کوه در برابر راننده خودرو قرار می گیرند.بعضی راننده ها که در این جهت تردد می نمایند از وجود شتر بی اطلاع هستند و اگرهم به تابلوهای محل تردد شتر توجه نمایند، شترها ازجهتهای دیگرخود را به جاده می رسانند ومنجر به تصادف می شوند.شترها با تماشا نور به حرکت درمی آیند و در مواردی بر آسفالت جاده می ایستند ویا می خوابند و هیچ اعتنایی به تردد خودروها نمی نمایند.

منبع: توریسم آنلاین

به "ایده بدهید تا کابوس مرگ های شتری تمام گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایده بدهید تا کابوس مرگ های شتری تمام گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید