جبل الطارق؛ کابوس دیگر دولت بریتانیا در پی برگزیت

به گزارش مبصر کلاس، تنگه جبل الطارق، جنوبی ترین شهر اسپانیا که مالکیت آن با بریتانیا است، یکی دیگر از نگرانی های دولت محافظه کار بریتانیا در پی نهایی شدن برگزیت است.

جبل الطارق؛ کابوس دیگر دولت بریتانیا در پی برگزیت

جبل الطارق، منطقه تحت امر و کنترل بریتانیا با نهایی شدن برگزیت ، جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا، تبدیل به یکی از کابوس های دولت محافظه کار، اسپانیا و هم چنین شهروندان این تنگه شده است. از دست دادن جبل الطارق، هم چون جدایی کامل جمهوری ایرلند از بریتانیایی کبیر، کابوس سیاستمداران و وطن پرستانی است که با ایده بریتانیایی کبیر زندگی نموده اند.

جبل الطارق، شهری است در جنوبی ترین نقطه اسپانیا که پیشتر مستعمره و امروز هم چنان بخشی از خاک فرادریایی بریتانیا محسوب می گردد. اهمیت این شهر بی شک تنگه جبل الطارق است.

تنگه ای که دریای مدیترانه را به اقیانوس اطلس متصل می نماید. جبل الطارق 33000 نفر جمعیت دارد و اصرار بریتانیای کبیر بر این است که جبل الطارق مستعمره نامیده نشده و به عنوان بخشی از خاک فرادریایی بریتانیا به حساب بیاید.

هرچند که تا سال 1980 شهروندان تنگه جبل الطارق شهرت ساکنان مستعمره بریتانیا را داشتند. اما از آن دهه هشتاد میلادی به این سو آنها شهروندان بریتانیایی شده اند.

سفیر بریتانیا در اتحادیه اروپا می گوید جبل الطارق مستعمره نیست و بخش مهمی از خانواده بریتانیای کبیر است. این در حالی است که شهروندان این تنگه در سال 2016 برخلاف شهروندان بریتانیایی با رای اکثریت مطلق به ماندن در اتحادیه اروپا رای دادند. برای آنها مهم ترین معبر تجاری، کشور اسپانیا به عنوان یکی از مهم ترین اعضای اتحادیه اروپا است و در همه پرسی ماندن و یا خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا شهروندان جبل الطارق خواهان باقی ماندن در اتحادیه اروپا شده بودند.

یکی از شهروندان جبل الطارق در مصاحبه با خبرگزاری رویترز می گوید: نوع بیان نام و موقعیت ما مهم نیست مهم آن است که ما همچنان برای بریتانیا مستعمره هستیم که با آنها ارتباط داریم اما از سوی آنها اداره نمی شویم.

دولت اسپانیا نیز یا نهایی شدن برگزیت، نگران سرنوشت تنگه جبل الطارق است. منطقه ای که حدود نیمی از تجارت دنیا به وسیله آن صورت می گیرد. اسپانیا هیچگاه مالکیت بریتانیا بر جبل الطارق را به رسمیت نشناخته است

منبع: همشهری آنلاین

به "جبل الطارق؛ کابوس دیگر دولت بریتانیا در پی برگزیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جبل الطارق؛ کابوس دیگر دولت بریتانیا در پی برگزیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید