درج همزمان قیمت فراوری کننده و مصرف کننده روی کالا ها

به گزارش مبصر کلاس، خبرگزاری خبرنگاران-رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: از امروز ابلاغ خواهیم کرد علاوه بر قیمت تولیدکننده، قیمت مصرف کننده نیز روی کالا ها درج گردد.

درج همزمان قیمت فراوری کننده و مصرف کننده روی کالا ها

به گزارش خبرگزاری مبصر کلاس، آقای عباس تابش در تبادل نظر با رسانه ملی اضافه نمود: در بازار به این جمع بندی رسیده ایم که به دلیل اجرا نشدن قانون، سوءمدیریت و یا ناتوانی بعضی در اجرای این قانون، مردم دچار مشکل شده اند، بنابراین در شورای سیاست گذاری به این نتیجه رسیدیم که در دوره گذار، برای کالا های مصرفی، هم زمان با درج قیمت فراورینماینده، قیمت مصرف نماینده نیز درج گردد.

رئیس سازمان حمایت مصرف نمایندگان و فراورینمایندگان کشور افزود: برنامه دوم ما این است که براساس مصوبات موجود، همه فراورینمایندگان مکلف هستند روی سامانه 124 قیمت فراورینماینده را درج نمایند و حداکثر در مدت یک ماه آینده روی سامانه ها و درگاه های موجود در کشور هم قیمت فراورینماینده و هم قیمت مصرف نماینده را خواهیم داشت که این اطلاعات هم برای مصرف نماینده و هم برای فروشنده در دسترس خواهد بود.

وی گفت: درج قیمت فراورینماینده این امکان را به ما می دهد که بدانیم کالا با چه قیمتی وارد زنجیره توزیع شده و نظارت داشته باشیم تا بیشتر از 30 درصد سود از مصرف نماینده دریافت نگردد.

تابش اضافه نمود: از امروز قیمت مصرف نمایندگان نیز روی کالا درج خواهد شد و مردم با مقایسه این دو عدد می توانند به قمیت دسترسی داشته باشند، اما در نهایت ما باید قیمت مصرف نمایندگان را حذف کنیم تا بحث رقابت از کف بازار حذف نگردد.

رئیس سازمان حمایت مصرف نمایندگان و فراورینمایندگان کشور تأکید کرد: در نهایت قیمت مصرف نماینده پس از نهادینه شدن این فرهنگ و راه اندازی سامانه های مورد نظر و فراهم شدن زیرساخت های لازم، برای اجرای قانون به وسیله نظام صنفی، حذف خواهد شد.

تابش ادامه داد: 84 هزار قلم کالا با قیمت تحویل درب کارخانه به شرکت های پخش داده می شد که گاهی تا 160 درصد رشد قیمت توزیع داشتند و پرسش اصلی این بود که هزینه فراوری بالاتر است یا هزینه توزیع؟ و همه جواب ها نیز این بود که هزینه توزیع کمتر از فراوری است، پس باید دید که چرا این اتفاق می افتاد.

وی با اشاره به این که درج قیمت فراورینماینده بر روی کالا در اجرای ماده 23 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر شفاف سازی شبکه توزیع انجام می گردد، اضافه نمود: ما هیچ دخالتی در قیمت گذاری و اعداد درج شده بر روی کالا نداریم و تنها بر معین قیمت به وسیله فراورینماینده و درج بر روی کالا و تحویل آن کالا با همان قیمت به توزیع نماینده، تأکید داریم.

رئیس سازمان حمایت مصرف نمایندگان و فراورینمایندگان افزود: بعضی فرصت طلبان که هدفشان کسب سود بیشتر است، نگران هستند که اگر قیمت فراورینماینده درج گردد و فردی بابت اختلاف قیمت (در مقایسه با ضوابط هیئت معین و تثبیت قیمت ها) شکایتی داشته باشد با آن ها برخورد قانونی گردد؛ اما شفافیت مقوله ای است که اگر کسی بخواهد از ابهام سود ببرد از آن جلوگیری خواهد نمود.

تابش گفت: درج قیمت مصرف نماینده از سال 1367 (34 سال پیش) آغاز شد. در آن موقع هم ابتدا گفته شد قیمت مصرف نماینده درج گردد و بعد بیان شد قیمت توزیع، پخش و خرده فروشی نیز به آن اضافه گردد که در نهایت همان قیمت مصرف نمایندگان، اجرایی شد. ما امروز ابهامات تخفیفات 50 و 60 درصدی داریم و برای همه این پرسش را مطرح نموده که فروشندگان چقدر سود می نمایند که این تخفیفات را ارائه می نمایند.

وی اضافه نمود: امروز به فراورینماینده گفته شده که قیمت فراوری را بر روی کالا درج کند و هیچ کالای مصرفی نیز نباید بالای 30 درصد (حداکثر 14 درصد شرکت های پخش و حداکثر 16 درصد هم خرده فروشی ها) قیمت فراوری به فروش برسد.

رئیس سازمان حمایت مصرف نمایندگان و فراورینمایندگان تأکید کرد: قانون گذار در ماده 15 قانون نظام صنفی به صراحت تصریح نموده که افراد صنفی عرضه نماینده کالا و خدمات مکلف هستند با الصاق برچسب کالا یا نصب تابلو در محل کسب یا حرفه، قیمت کالا و یا دستمزد خدمت را به طور روشن و مکتوب به گونه ای که برای همگان قابل رؤیت باشد، نصب کند.

تابش اضافه نمود: در این صورت تفاوت قیمت برای مردم به طور کامل معین است و اگر کالایی بیشتر از 30 درصد قیمت فراوری فروخته گردد، گران فروشی به حساب خواهد آمد، ضمن این که درج نشدن قیمت فراورینماینده و مصرف نماینده روی قفسه های فروش علاوه بر تخلف، باعث سردگمی مصرف نماینده شده است.

منبع: خبرگزاری آریا

به "درج همزمان قیمت فراوری کننده و مصرف کننده روی کالا ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درج همزمان قیمت فراوری کننده و مصرف کننده روی کالا ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید