رم ایتالیا در یک نگاه

به گزارش مبصر کلاس، رم یکی از قدیمی ترین شهرها در طول تاریخ محسوب شده و نام آن از اسم اولین پادشاه این شهر، رومولوس، گرفته شده است. این شهر در سال 1870 پایتخت ایتالیای امروزی نام گرفت.

رم ایتالیا در یک نگاه

در این مطلب نکات مهم درباره شهر رم ایتالیا را بررسی خواهیم کرد.

1. بدون شک رم یکی از قدیمی ترین شهرها در طول تاریخ محسوب می گردد. قدمت پیدایش این شهر بر اساس مستندات به قرن 7 پیش از میلاد مسیح بازمی گردد.

2. برای نام شهر رم نظریه های متفاوتی مطرح است. یکی از این نظریه ها بیانگر آن است که این واژه از اسم اولین پادشاه این شهر رومولوس (Romulus) گرفته شده است. بر اساس نظریه ای دیگر، این اسم از واژه باستانی (Rhome) به معنای قدرت ریشه گرفته است. در یکی دیگر از نظریه ها، به نام باستانی رودخانه تایبر (Tiber) اشاره می گردد. در زمان باستان نام این رودخانه (Rumon) یا (Rumen) بوده است. برای سفر به رم ایتالیا باید ویزای ایتالیا را دریافت کنید قبل از دریافت ویزا نیاز به دریافت وقت سفارت ایتالیا هستید .

3. در سال 1870 بود که شهر رم به عنوان پایتخت ایتالیای امروزی نام گرفت؛ تا قبل از آن، فلورانس پایتخت این کشور به شمار می رفته است.

4. بنای کولوسئوم (Colosseum) یک تماشاخانه عظیم برای مراسم گوناگون محسوب می شده است که در قرن اول میلادی ساخته شد. این بنای عظیم گنجایش 70 هزار تماشاگر را داشت. از طرفی کولوسئوم با بیش از 5 میلیون بازدیدکننده در سال، پربازدیدترین جاذبه فعلی رم محسوب می گردد.

5. ساخت کولوسئوم 12 سال زمان برد. با این وجود این بنا از بهترین معماری های تاریخ محسوب می گردد. تصورش را کنید، به کمک مسیرهای خروج آن، تمامی 70 هزار تماشاگر می توانستند در عرض 3 دقیقه آن را تخلیه کنند!

6. شاید باورش سخت باشد اما اگر بخواهیم امروز بنایی همانند کولوسئوم بسازیم، باید مبلغی نزدیک به 400 میلیون دلار خرج کنیم!

7. احتمالا نمی دانید که بتن از اختراعات رومیان باستان است! طبق شواهد، قدیمی ترین سازه های بتنی در جهان در این منطقه قرار گرفته اند. از 2100 سال پیش بتن به عنوان یکی از مواد سازنده بناها و پل های این منطقه به کار گرفته می شده است.

8. اولین مرکز خرید جهان نیز در قرن اول توسط امپراطوری روم ساخته شد. این منطقه از 4 ساختمان بلند موسوم به تراجان (Trajan) بهره می برده که 150 مغازه را در خود جای داده بود.

9. بنای پانتئون (Pantheon) رم نیز به عنوان یکی دیگر از اصلی ترین جاذبه های این شهر، با قدمتی بیش از 2 هزار سال، عبادتگاه رومیان باستان محسوب می شده است.

10. امید به زندگی در دوران روم باستان در حدود 25 سال بود؛ در حالی که مردم کنونی رم به طور میانگین 70 سال امید به زندگی دارند. دریافت وقت سفارت یونان برای سفر به این کشور الزامی است.

11. جنگ بین امپراطوری روم و امپراطوری ایران 721 سال به درازا انجامید. از این حیث این جنگ در طول تاریخ رکورددار است.

12. با وجود تمام توصیفاتی که از روم باستان و امپراطوری آن کردیم، این امپراطوری در اوج دوران حکومت خود، تنها 12٪ از جمعیت جهان را تشکیل می داد؛ به همین دلیل امپراطوری روم 28امین امپراطوری عظیم تاریخ لقب می گیرد! در حالی که جایگاه اول متعلق به امپراطوری بریتانبیا است.

13. شهر رم در مرکز ایتالیا، ناحیه لاتزیو (Lazio) و در کرانه رود تایبر در ارتفاع 4 کیلومتری از سطح دریا واقع شده است.

14. رم از آب و هوایی گرم در تابستان ها و سرد و مرطوب در زمستان ها بهره می برد. میانگین دمای این شهر در روزهای سرد سال 4 درجه و در روزهای گرم سال 29 است.

15. رم با بیش از 4 میلیون نفر شهفرایند، چهارمین شهر پرجمعیت اروپا محسوب می گردد.

16. میزان 10٪ از جمعیت شهر رم را غیرایتالیایی ها تشکیل می دهند. نیمی از این میزان را مردم اروپایی با ملیت هایی از رومانی، لهستان، اوکراین و نیمی دیگر را مردم اهل فیلیپین و بنگلادش تشکیل می دهند. در صورتی که قصد سفر به لهستان یا اوکراین را داشته باشید باید با قوانین و مقررات اخذ وقت سفارت لهستان و اخذ وقت سفارت اوکراین آشنایی کامل داشته باشید.

17. با برخورداری از 900 کلیسای کوچک و عظیم، مسیحیت دین غالب مردم رم محسوب می گردد.

18. امروزه شهر رم بیش از 13 میلیون جهانگرد را به طور سالانه به خود می بیند.

19. در بین تمام موزه های کوچک و عظیم شهر رم، موزه ای مخصوص پاستا، غذای ملی ایتالیا، وجود دارد که از 11 اتاق در 2 طبقه برخوردار است.

20. یکی از مشخصه های رم چشمه های این شهر است. تعداد این چشمه ها نزدیک به 300 عدد است. همچنین به رسمی دیرین، سنت سکه اندازی در این چشمه ها برقرار است. به طور مثال ارزش سکه هایی که سالانه از چشمه تروی (Trevi) جمع آوری می گردد، بیش از یک میلیون دلار است که به خیریه ها اهدا می گردد.

21. کشور واتیکان به عنوان کوچک ترین کشور جهان با وسعت 44 هکتاری و جمعیتی یک هزار نفری، در شهر رم قرار گرفته است.

22. متروی رم در سال 1955 تاسیس شد و هم اکنون از 73 ایستگاه در 3 خط خود بهره می برد.

23. رم علاوه بر پایتخت ایتالیا، مرکز اقتصادی این کشور نیز محسوب می گردد. بسکمک از کارخانه ها، دفاتر و شرکت های این کشور در شهر رم واقع شده اند. صنایع ماشین آلات، کامپیوتر و هوافضا از جمله صنایع پررونق در این شهر به شمار می فرایند.

24. رم به عنوان چهارمین مرکز مد، پس از شهرهای میلان، نیویورک و پاریس (برای سفر به پاریس نیاز به دریافت وقت سفارت فرانسه دارید) شناخته می گردد.

منبع: setare.com

به "رم ایتالیا در یک نگاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رم ایتالیا در یک نگاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید