رونمایی از پایگاه های اطلاعات دانش ایران و اصطلاح نامه های علمی

به گزارش مبصر کلاس به نقل از پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، مراسم رونمایی از پایگاه های اطلاعات دا (دانش ایران: مشارکت ایرانیان در دانش دنیا) و اصطلاح نامه های علمی و فنی با حضور مسعود برومند، معاون پژوهش و فناوری و دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، دوشنبه 24 تیرماه 1398، در ایرانداک برگزار خواهد شد.

رونمایی از پایگاه های اطلاعات دانش ایران و اصطلاح نامه های علمی

دانش ایران: مشارکت ایرانیان در دانش دنیا از گزارش های کلیدی تحلیلی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) است که 30 سنجه کلیدی را درباره انتشارات ایرانیان در نمایه نامه های واس و اسکوپوس پایش می نماید. دانش ایران تنها گزارش تحلیلی است که داده های نمایه نامه های واس و اسکوپوس را در هم می آمیزد و پس از حذف هم پوشانی ها به پایش این سنجه ها می پردازد.

سنجه هایی که در سامانة دانش ایران آمده اند در پنج گروه دسته بندی شده اند: آمار انتشارات علمی، مشارکت علمی مؤسسه ها، مشارکت علمی ایران در دنیا، نسبت انتشارات علمی به شاخص هایی همانند جی. دی. پی و بودجه تحقیق و توسعه، و تأثیر انتشارت علمی برای تحلیل انتشارت علمی ایران، نام نزدیک به شش هزار مؤسسه آنالیز و یک دست شده اند. انجام این کار دربارة بعضی مؤسسه ها که نامشان به 40 شکل متفاوت نوشته می گردد ضروری است. سامانه دانش ایران دربردارنده داده های تحلیلی سال های 2015 و 2016 میلادی است.

همچنین اصطلاح نامه گنجینه ای از واژه هاست که افزون بر نظم الفبایی مانند فرهنگ ها، دارای سامانِ شبکه ای و مفهومی میان واژه های یک یا چند رشته از دانش بشری است. این سامانِ مفهومی با چند گونه پیوند میان واژه ها؛ در سازمان دهی و بازیابی اطلاعات، واکاوی اطلاعات و علم سنجی، برنامه ریزی آموزشی، و مانند آنها کاربردهای بسیار دارد و در ساخت آنتولوژی (هستان شناسی) به مثابه ابزاری برای وب معنایی، پیش نیازی کلیدی و بی مانند است. در اصطلاح نامه ها، واژه ها ساختار می یابند و مفهوم ها با اصطلاح ها بیان و به گونه ای چیده می شوند که پیوند میان آنها، آشکار و روشن و اصطلاح های مرجح با سرمدخل هایی برای مترادف ها یا شبه مترادف ها همراه باشند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "رونمایی از پایگاه های اطلاعات دانش ایران و اصطلاح نامه های علمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی از پایگاه های اطلاعات دانش ایران و اصطلاح نامه های علمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید