شریفی: تلفات کرونا در کشور بدون واکسیناسیون 3 برابر می شد

به گزارش مبصر کلاس، سرپرست مرکز مدیریت اطلاعات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه باید فوت و بستری بر اثر عوارض واکسن را با فوت و بستری بر اثر ابتلا به کرونا از یکدیگر تفکیک کرد، گفت: اگر واکسیناسیون در کشور انجام نمی شد، تلفات کرونا سه برابر می شد.

شریفی: تلفات کرونا در کشور بدون واکسیناسیون 3 برابر می شد

به گزارش مبصر کلاس، علی شریفی روز چهارشنبه در نشست خبری در محل وزارت بهداشت گفت: مرگ و میر سالمندان بالای 70 سال در موج سوم کرونا بیشتر شد و تزریق واکسن توانست این مرگ و میر را کاهش دهد.

وی در خصوص آنالیز اثربخشی واکسن علیه کرونا ادامه داد: آنالیز درصد فوتی واکسن نزده ها نباید ملاک مقایسه برای اثر بخشی واکسن باشد بلکه باید اثر واکسن را برای کل جامعه در نظر بگیریم و نه فقط در فوت شده ها، زیرا واکسن مانع از ابتلا و بستری جمعیت زیادی شده است.

شریفی تاکید نمود: باید مرحله بین بستری تا مرگ را مقیاس سنجش اثر واکسن دانست.

به گفته وی، نمی توان اثربخشی واکسن را انکار کرد و باید این اثربخشی را در جمعیت میلیونی جامعه ارزیابی کرد.

سرپرست مرکز مدیریت اطلاعات و فناوری وزارت بهداشت اضافه کرد: به عنوان مثال نباید تصور کرد که یک هنرپیشه دو دز واکسن را زده، چرا فوت نموده پس واکسن بی اثر است، این یک ارزیابی اشتباه است. باید اثر را در میان همه واکسن زده ها آنالیز کنیم.

شریفی تاکید نمود: فوت و بستری بر اثر عوارض واکسن با فوت و بستری بر اثر ابتلا به کرونا باید از هم تفکیک گردد.

وی شرح داد: واکسیناسیون خطر مرگ و میر ناشی از کرونا را کاهش می دهد، در بدن ایمنی که ایجاد می نماید.

شریفی اعلام نمود: اگر ما در قله موج باشیم اندازه اثربخشی واکسن با زمانی که در موج قرار نداریم، فرق دارد.

وی گفت: نرخ فوت را در هر یک میلیون نفر جمعیت بر اساس واکسن زده ها و نزده ها در ماه های مختلف سال برای گروه سنی بالای 75 سال آنالیز کردیم. مقیاس های آماری جمعیت نشان می دهد اگر افراد واکسن نزده بودند، ده ها هزار مرگ بالای 75 سال در موج پنجم رخ می داد.

شریفی اعلام نمود: اگر واکسن های علیه کرونا صددرصد ایمنی ایجاد می کردند شرایط دنیا متفاوت تر از دوران کنونی بود و همه به زندگی عادی بر می گشتند.

سرپرست مرکز مدیریت اطلاعات و فناوری وزارت بهداشت تاکید نمود: اثربخشی واکسن ها در افراد در برابر بیماری کرونا فرق دارد و تجارب علمی نشان می دهد واکسن ایمنی صد در صد ایجاد نمی نماید.

وی اضافه کرد: اگر شرایط به اینگونه بود که واکسن ها ایمنی 100 درصد می آوردند آن وقت شرایط ایران و دنیا متفاوت بود و همه با خیال راحت ماسک را کنار می گذاشتند و به زندگی عادی برمی گشتند، ولی تجربه ایران و بقیه کشور ها نشان می دهد واکسن ایمنی 100 درصد ایجاد نمی نماید. در بین رسانه ها و مردم افرادی هستند که بعد از واکسن چند ماه بعد مبتلا به کرونا شده و فوت نموده است که نکته درستی است، اما آیا اگر واکسن نمی زد هم احتمال به همین گونه بود. یک مثال این است که وقتی کرونا می آید انگار شما را از یک ساختمان پرت می نماید و این که شما از طبقه اول پرت شوید یا دهم، فرق دارد.

شریفی زارچی با تاکید بر اینکه واکسیناسیون ریسک فوت ناشی از کرونا را کاهش می دهد، اظهار کرد: این دقیقا چیزی است که بر اساس گزارشات ما به روشنی ارائه شده است. درصد اثرگذاری واکسن تابع سن و شرایط موج بیماری در کشور است و درصد اثرگذاری واکسن در سنین 25 تا 50 سال با مثلا 50 تا 75 سال فرق دارد و صرفا اعلام یک عدد، ساده انگاری است.

شریفی زارچی، اعلام کرد: اثر واکسیناسیون را بر موارد زیادی می توان سنجید و، چون فوت اتفاق مهمی است، در گزارش اندازه اثرگذاری واکسن بر فوت افراد را آنالیز کردیم. هر تاریخ مقایسه افراد را به سه گروه تقسیم کردیم، کسانی که واکسن نزدند، کسانی که یک نوبت واکسن زدند و کسانی که دو نوبت واکسن زدند. اگر بخواهید تاثیر واکسیناسیون بر فوت را مشاهده کنید اگر در گروه سنی بالای 75 سال واکسیناسیون انجام نمی شد، در موج پنجم 10 ها هزارنفر از این گروه سنی بیشتر فوت می کردند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "شریفی: تلفات کرونا در کشور بدون واکسیناسیون 3 برابر می شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شریفی: تلفات کرونا در کشور بدون واکسیناسیون 3 برابر می شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید