ماجرای جایگزین تغییر شاخص کیفیت هوا

به گزارش مبصر کلاس، تعطیلات مکرر کلاس های حضوری مدارس در هفته های اخیر واکنش های منفی مختلفی در پی داشت و در این بین یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش یکی از کسانی بود که چند روز قبل از پیشنهاد خود به دولت برای تعلیق ملاک شاخص کیفیت هوا در تعطیلی مدارس اطلاع داد و گفت: اگر شاخص های جهانی کیفیت هوا را ببینید، در کشور های دیگر در شرایط شاخص کمتر از 300 مدارس را تعطیل نمی نمایند، اما شاخص تعطیلی مدارس را برای ما روی 150 واحد بسته اند؛ موضوعی که از سوی وزیر کشور نیز اعلام شد.

ماجرای جایگزین تغییر شاخص کیفیت هوا

یوسف رشیدی در تبادل نظر با ایسنا، درباره مبنای تدوین شاخص کیفیت هوا که در کشور ما به آن استناد می گردد شرح داد: معمولا وزارت بهداشت این شاخص ها را با الگوبرداری از کشور های دیگر یا برمبنای داده های خود تدوین می نماید. شاخص های کنونی نیز به وسیله وزارت بهداشت بر اساس دستورالعمل سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا تدوین شده است. این شاخص ها نشان می دهد هوای شهر در کدام یک از شرایط های شش گانه پاک، سالم، ناسالم برای گروه های حساس، ناسالم برای همه، بسیار ناسالم و خطرناک است. میزان شاخص بین 151 تا 200 گویای شرایط قرمز و ناسالم شدن هوا برای همه است.

وی درباره دستورالعمل اجرایی تعطیل شدن یا نشدن مدارس گفت: در جهان دستورالعمل واحدی وجود ندارد و هر کشور باتوجه به شرایط خود این کار را انجام می دهد. به عنوان نمونه در کشور ما با رسیدن شاخص به عدد 150، چون دانش آموزان جزو گروه های حساس محسوب می شوند مدارس تعطیل می شوند. رشیدی تاکید نمود: تعطیلی مدارس با استاندارد ها و شاخص های آلودگی هوا رابطه مستقیمی ندارد و تعطیلی مدارس با شاخص 150 یا 200 بستگی به سیاست های هر کشور دارد.

وی با اشاره به آیین نامه اجرایی تبصره 3 ماده 3 قانون هوای پاک مصوب 97 هیات وزیران گفت: پس از تدوین اعداد شاخص ها به وسیله وزارت بهداشت، چگونگی اقدامات اجرایی در دولت تصویب می گردد. بعلاوه پس از تصویب، اعضای دولت نمی توانند درباره قبول یا عدم قبول آن صحبت نمایند؛ مگر اینکه دوباره این موضوع به دولت برود و تغییر آن تصویب گردد.

رشیدی در واکنش به اظهاراتی در مورد مقایسه کشور ها برای تعطیلی مدارس با شاخص های متفاوت نسبت به ایران شرح داد: مقایسه کشور ها کار درستی نیست و هر کشوری مبنای خود را دارد. وزارت بهداشت باید معین کند چه شرایطی برای بچه ها مضر است؟ ما باید باتوجه به شرایط و سیستم درمانی موجود، شاخص ها و دستورالعمل های اجرایی مرتبط با آن را معین کنیم.

اظهارات رشیدی که از معاونان پیشین سازمان حفاظت محیط زیست نیز بوده است، بار دیگر یک موضوع بدیهی را گوشزد نموده است؛ اینکه به جای دستبرد به استاندارد های شاخص کیفیت هوا که در کشور ما مبنا واقع شده است و با استاندارد های روز آمریکا منطبق است، باید در صورت لزوم و تشخیص، دستورالعمل های مربوط به اجرای قانون هوای پاک ناظر بر معین زمان تعطیلی مدارس تغییر پیدا کند؛ آن هم در صورتی که نظام سلامت چنین اقدامی را مجاز تلقی کند.

منبع: فرارو

به "ماجرای جایگزین تغییر شاخص کیفیت هوا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای جایگزین تغییر شاخص کیفیت هوا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید