مسدود شدن مسیرهای پیست طلایی ایران اعتراض ها را برانگیخت

به گزارش مبصر کلاس، مسدود شدن راستا تردد یکی از پیست های بین المللی کشور تحت نام پیست اسکی تاریک دره همدان، اعتراض علاقمندان به اسکی را بدنبال داشت.

مسدود شدن مسیرهای پیست طلایی ایران اعتراض ها را برانگیخت

جریان از چه قرار است؟

برند بودن منطقه تاریک دره به عنوان بهشت گمشده ایران زمین و قرار دریافت در لیست پیست های بین المللی کشور در شرایطی است که از حداقل امکانات دسترسی برخوردار نیست و جهت تردد به این مجموعه طی 2 ماه اخیر به دلیل بارش ها همیشه مسدود بوده است. این در حالیست که نزدیکی پیست اسکی تاریک دره همدان از مرکز شهر و آسفالت بودن جهت دسترسی باعث شده تا منحصربه فردترین پیست کشور نیز لقب بگیرد؛ پیستی بین المللی که فقط 10 کیلومتر از مرکز شهر همدان فاصله دارد و در اواخر هفته جاری نیز برای چندمین بار از آغاز فصل سرما، شاهد برف قابل توجهی خواهد بود. هم اکنون تعطیلی جهت پیست تاریک دره باعث شده تا اسکی بازان امکان تردد را نداشته باشند و حتی بعضی اسکی بازان به صورت خودجوش و به وسیله ارتفاعات راهی پیست می شوند.

پیست طلایی ایران زمین

پیست اسکی تاریک دره همدان از معدود پیست های بین المللی کشور به شمار می رود که حتی بعضی ها زمان استفاده از آن را بهتر از پیست های مطرح تهران و البرز ارزیابی می نمایند. پیست اسکی تاریک دره با یک هزار و 600 متر طول قابلیت برگزاری مسابقات اسکی روی چمن و برف را در تمام فصول سال دارد و تله سی یژ این مجموعه با 100 جایگاه و یک هزار و 600 متر طول خط فعال شده و با راه اندازی این دستگاه وسعت پیست به 50 هکتار رسیده است. پیست اسکی تاریک دره همدان در دهه 80 طی بازدید ناظران فدراسیون جهانی اسکی در فهرست پیست های بین المللی کشورمان نهاده شد؛ فرصتی طلایی که بر لزوم برنامه ریزی و سرمایه گذاری برای بهره مندی از این ظرفیت می افزاید. پیست اسکی تاریک دره با یک هزار و 600 متر طول قابلیت برگزاری مسابقات اسکی روی چمن و برف را در تمام فصول سال دارد و تله سی یژ این مجموعه با 100 جایگاه و یک هزار و 600 متر طول خط فعال شده و با راه اندازی این دستگاه وسعت پیست به 50 هکتار رسیده است. نزدیکی تهران به همدان و قرار دریافت موقعیت جغرافیایی پیست تاریک دره در نزدیکترین جهت تردد تا مرکز شهر همدان باعث شده تا اسکی بازان شرایط آن را ایده آل بدانند. اما با وجود برخورداری از این امتیازها، جهت منتهی به پیست تاریک دره جاده ای محلی است و این امر به دغدغه ای برای اسکی بازان جهت بهره برداری از پیست تبدیل شده است. سال هاست که همزمان با فصل بارش برف در همدان به ویژه در دامنه های الوند و در جهت گنج نامه، ابتکار همیشگی راهداران مسدود کردن جهت پیست تاریک دره است.

پیست فعال، اسکی تعطیل!

بعضی اسکی سواران به دلیل مسدود بودن جهت دسترسی، به صورت خودجوش و با تحمل سختی و مشقت و عبور از جهتهای فرعی به پیست بین المللی تاریک دره عزیمت می نمایند و این شرایط خطرساز است. رئیس هیات اسکی همدان در این باره می گوید: پیست تاریک دره هیچ مسئله ای ندارد و تمام زیرساخت های لازم برای فعالیت اسکی بازان مهیا است، اما به دلیل مسدود بودن جاده، اسکی در پیست تعطیل شده است. مهدی کرمی اضافه نمود: پیست اسکی تاریک دره از اواخر آذرماه سال جاری آماده سازی شده، اما از همان زمان تا به امروز جهت آن تعطیل است. وی اضافه نمود: با این حال بعضی اسکی سواران به دلیل مسدود بودن جهت دسترسی، به صورت خودجوش و با تحمل سختی و مشقت و عبور از جهتهای فرعی به پیست بین المللی تاریک دره عزیمت می نمایند و این شرایط خطرساز است. کرمی بیان نمود: ماه ها از پیگیری های هیات اسکی مبنی بر بازگشایی جهت پیست سپری می گردد و اختلاف نظرها کار به جایی نبرده است. وی گفت: تاریک دره همدان یکی از مهمترین پیست های کشور به شمار می رود و بارها سید عبدی افتخاری، رئیس فدراسیون نیز سال جاری از پیست بازدید داشته است.

تفاهم نامه اداره راه یکطرفه است

رئیس هیات اسکی همدان با اشاره به تفاهم نامه ای با اداره راه و شهرسازی در زمینه جهت دسترسی، مدعی شد که این تفاهم نامه یکطرفه است و نباید منعقد گردد. کرمی اضافه نمود: در این تفاهم نامه عنوان شده که باید 25 میلیون تومان بابت هزینه تامین ماشین آلات سنگین برای بازگشایی جهت پرداخت گردد. وی اضافه نمود: این هزینه برای سه ماه منظور شده و از بهمن ماه جاری آغاز و تا فروردین ماه سال آینده خواهد بود. کرمی بیان نمود: افزون بر این از ما خواسته شده تا هزینه سوخت خودروهای برف روبی را نیز پرداخت کنیم. رئیس هیات اسکی همدان اضافه نمود: جهت پیست تا به امروز بازگشایی نشده و اسکی بازان از این شرایط ناراضی هستند. وی خواهان چاره اندیشی مسئولان در ایمن سازی این جاده شد و اضافه نمود: دغدغه اصلی اسکی بازان و سایر شهروندان طبیعت دوست، بسته شدن این جهت است.

بازگشایی پیست شاید 8 بهمن!

مدیرکل ورزش و جوانان همدان نیز گفت: اختلاف نظرها با اداره راهداری در حل جهت پیست تاریکدره رفع شده و قرار است از 8 بهمن جهت پیست بازگشایی گردد. محسن جهانشیر اضافه نمود: پیست اسکی مهمترین مناطق گردشگری استان به شمار می رود و ظرفیت بسیار خوبی را ایجاد نموده که در کشور بی نظیر است. مدیرکل ورزش و جوانان همدان گفت: اداره راهداری همدان با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی پیست تارک دره را بازگشایی می نماید و تامین هزینه ها تا انتها فروردین ماه سال آینده برعهده ما است. وی اضافه نمود: نزدیکی به مرکز شهر، آسفالت بودن جهت دسترسی و فعال سازی پیست مبتدی از ویژگی های این پیست بین المللی است. جهانشیر اضافه نمود: با هماهنگی انجام شده با محمود عراقی، معاون عمرانی استاندار و اداره راه و شهرسازی مقرر شد این جهت از امروز بازگشایی گردد. مدیرکل ورزش و جوانان همدان اعلام کرد: اداره راهداری با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی این پیست را بازگشایی می نماید و تامین هزینه ها تا انتها فروردین ماه سال آینده برعهده ما است. وی اعلام کرد: در راستای معرفی هرچه بهتر امکانات منحصر به فرد این پیست قرار است یازدهم و هجدهم ماه جاری و در گرامیداشت دهه مبارک فجر، 2 جشنواره عمومی نیز برگزار کنیم.

منبع: ایرنا

منبع: همگردی

به "مسدود شدن مسیرهای پیست طلایی ایران اعتراض ها را برانگیخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسدود شدن مسیرهای پیست طلایی ایران اعتراض ها را برانگیخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید