سرنوشت اولتیماتوم به خودروسازان

به گزارش مبصر کلاس، بعضی از این استاندارد ها مستلزم استفاده از قطعاتی است که کاربرد های دوگانه دارد و به دلیل تحریم ها خودروسازان را با مشکلاتی روبرو نموده است

سرنوشت اولتیماتوم به خودروسازان

آخرین وضعیت اجرای استاندارد های بین المللی 85گانه خودرو اعلام شد. خردادماه امسال بود که سازمان ملی استاندارد به خودروسازان داخلی هفت ماه مهلت داد تا استاندارد محصولاتشان را به 85 مورد ارتقا دهند.

این اولتیماتوم در حالی داده شد که سیاست گذار پاس نشدن استاندارد های جدید را مساوی با خروج و حذف خودروی غیراستاندارد از چرخه فراوری دانست.

اما با گذشت حدود یک ماه و نیم از ضرب الاجل معین شده، رئیس سازمان ملی استاندارد از شرایط جدیدی در اخذ استاندارد های 85 گانه خودرویی سخن به میان می آورد. براساس شرایط جدید بعضی از آزمون های استاندارد های 85گانه در داخل و بعضی دیگر باید در خارج از کشور انجام شوند.

همچنین اجرای بعضی از این استاندارد ها مستلزم استفاده از قطعاتی است که کاربرد های دوگانه دارد و به دلیل تحریم ها خودروسازان را با مشکلاتی روبرو نموده است. خروج آمریکا و بازگشت تحریم ها عمده ترین دلیلی است که به گفته سیاست گذار باعث تغییر در فرآیند استانداردسازی خودرو های داخلی شده است.

البته تنگنای تحریم ها تنها منجر به تغییر فاز کسب استاندارد های خودرویی نشده؛ چرا که به گفته متولیان، امکان سنجی آزمون ها در خارج از کشور سخت شده است. چاره تصمیم سازان برای عبور از این راستا سنگلاخی و سخت، مذاکره با بعضی کشور ها در راستای اجرایی شدن آزمون های مربوطه و کسب نمره قبولی است. توقف فراوری خودرو های غیراستاندارد درحالی به تعویق افتاد که به گفته نیره پیروزبخت، سازمان متبوعش به اعلام استاندارد هایی که خودروسازان قادر به پاس کردن آن ها نیستند اقدام نخواهد کرد.

نشست خبری رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با اصحاب رسانه، روز گذشته در راستای تبیین برنامه ها و مروری بر مهم ترین فعالیت های این سازمان در چهل سال گذشته برگزار گردید. مهم ترین محور های نشست نیره پیروزبخت حول محور چگونگی اجرای استاندارد های بین المللی 85گانه خودرو، جزئیات واحد های صنعتی دارای نشان استاندارد و وضعیت کیفیت بنزین بود.

به گفته وی از سال 1392 تاکنون بیش از یک هزار واحد صنعتی، نشان استاندارد اجباری و تشویقی دریافت نموده اند که نشان دهنده رونق فراوری است. مطابق با آمار های پیروزبخت، تعداد واحد های فراوریی و صنعتی تحت پوشش استاندارد اجباری و تشویقی از 21 هزار و 960 مورد در سال 1392 به 23 هزار و 903 مورد تا به امروز رسیده است.

وی معتقد است این اعداد طبق اسناد موجود ارائه شده، اما تبلیغاتی منتشر می گردد مبنی بر اینکه صنایع کشور تعطیل هستند یا روز به روز کمتر می گردد. موضوع کیفیت بنزین که یکی دیگر از مباحث مطرح شده در این نشست بود، از سوی رئیس سازمان ملی استاندارد مورد ارزیابی و تشریح نهاده شد.

به گفته پیروزبخت در دوره گرم نمونه برداری های لازم اجرا شده و اکنون کیفیت بنزین در کشور مناسب است. البته در دوره سرد هم از دی ماه آزمایش های شروع شده که هنوز نتایج حاصل نشده است. پیروزبخت در پاسخ به سوال مبصر کلاس درباره مصرف بالای سوخت در خودرو ها و احتمال احتیاج به واردات بنزین در آینده اظهار کرد که مصرف خودرو های داخلی که تاییدیه دریافت نموده اند معقول و منطقی است.

عقبگرد در استانداردسازی

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در ادامه این نشست درخصوص اجرای استاندارد های بین المللی 85گانه در صنعت خودرو گفت: 55 استاندارد در حوزه خودرو وجود داشته که با مطرح شدن موضوع استاندارد های سوخت، مقرر شد که استاندارد های 85گانه تدوین و اجرایی گردد.

این استانداردها، استاندارد های پیش پا افتاده و کوچکی نیستند و باید حتما واحد های خودروساز بتوانند به صورت همه جانبه روی خودرو ها کار نمایند. وی ادامه داد: از اول دی ماه آنالیز های ما روی خودرو ها شروع شده است. به این معنا که تعدادی از آزمون ها در داخل کشور و تعدادی دیگر در خارج از کشور انجام می گردد، اما اکنون در شرایط تحریم و در حال چانه زنی هستیم که بتوانیم بخشی از این استاندارد ها را رعایت نموده و حتی آزمایش ها و واحد های بازرسی اروپایی را فعال کنیم.

البته باید توجه داشت که اجرای بخشی از این استاندارد های 85گانه مستلزم این است که بعضی قطعات خودرو عوض گردد که البته این قطعات بعضا کاربرد های دوگانه نظامی دارد؛ بنابراین ما برنامه ها را به خودروسازان اعلام نموده و آن ها نیز کوشش خود را برای اجرای آن خواهند داشت.

پیروزبخت در ادامه گفت: هدف ما این نیست که استاندارد با مسائل سیاسی مخلوط گردد؛ بلکه می خواهیم به صورت همه جانبه روی استاندارد های خودرو کار کنیم. وی با بیان اینکه واردات قطعات و آزمون های مرتبط با آن در صنعت خودرو به دلیل تحریم ها به مشکل برخورده است، اظهار کرد: هنوز به پاسخ معینی در این رابطه نرسیده ایم، اما حداقل این است که به مردم قول داده ایم که ایمنی و کیفیت خودرو ها را بالا ببریم که آن را عملیاتی خواهیم کرد. پس کوشش می کنیم که تحریم جلوی فعالیت ایمنی و کیفیت را نگیرد.

رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه هنوز معین نیست چه خودرو هایی در امسال از رده خارج خواهند شد، گفت: به محض معین شدن تکلیف استاندارد های 85گانه در این مورد تصمیم خواهیم گرفت. این مقام مسوول تاکید نمود تا زمانی که ارزیابی ها به طور کامل انجام نگردد، این سازمان به اعلام استاندارد هایی که خودروسازان قادر به پاس کردن آن ها نیستند اقدام نخواهد کرد، اما سعی می گردد مطابق وعده داده شده به مردم ارتقای کیفی و ایمنی خودرو ها را عملیاتی کنیم.

دستاورد های 40 ساله

رئیس سازمان ملی استاندارد در ادامه تصویب قانون ارتقا، تقویت و توسعه نظام استاندارد توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال گذشته و به دنبال آن در پیش گرفته شدن رویکرد نوین استانداردسازی را از جمله مهم ترین دستاورد های این سازمان در چهار دهه گذشته دانست.

وی یادآورشد: تا سال 57 هیچ استاندارد بین المللی که به پیشنهاد ایران برای کل دنیا تدوین شده باشد نداشتیم، اما تا سال 1392 تعداد 18 استاندارد و تا به امروز 28 استاندارد بین المللی تدوین شده است. به گفته وی تا پیش از انقلاب، ایران فقط در 46 کمیته اصلی و فرعی سازمان بین المللی استاندارد عضویت داشت؛ این آمار تا سال 1392 به 240 مورد و تاکنون به 467 مورد رسیده است.

این سازمان تا سال 1357 فقط با 10 کشور دنیا تفاهم نامه بین المللی امضا نموده بود که تا سال92 به 31 تفاهم نامه و تا به امروز به 64 تفاهم نامه رسیده است. وی اضافه کرد: تاکنون 32 هزار و 817 مورد استاندارد در سطح ملی تدوین شده که 10 هزار و 600 مورد آن در پنج سال اخیر بوده است؛ این آمار تا زمان پیروزی انقلاب فقط 2 هزار و 200 استاندارد بود.

همچنین تا سال 1357 فقط 28 مورد کالا و فرآورده مشمول استاندارد اجباری شده و پروانه گرفته بودند؛ این آمار تا سال 1392 به 31 هزار و 924 مورد و تاکنون به 39 هزار و 500 کالا رسیده است. به گفته پیروزبخت، در حالی که صدور پروانه های علامت استاندارد پیش از انقلاب فقط 300 مورد بود، این آمار تا سال 92 به 20 هزار و 150 مورد و تاکنون به 28 هزار و 177 مورد رسیده است.

وی در ادامه به بعضی دستاورد های بین المللی این سازمان نیز اشاره نمود و گفت: برای نخستین بار یک بانوی ایرانی به عضویت هیات مدیره فنی سازمان بین المللی استاندارد درآمده است. همچنین از 15 نفر عضو هیات مدیره فنی، 6 نفر ثابتند و بقیه از بین نمایندگان 163 کشور انتخاب می شوند که ایران پیروز شده نماینده ای در این هیات داشته باشد.

این مقام مسوول، ارزیابی و تایید 42 هزار دستگاه آسانسور، اعطای 20 مورد گواهی حلال به محصولات ذبح و صید، کالیبره شدن یک هزار و 972 مورد موتورخانه های دستگاه های اجرایی، استانداردسازی 19 هزار و 700 دستگاه شهربازی، از رده خارج کردن 19 میلیون و 620 هزار دستگاه سیلندر گاز مایع و حدود 20 میلیون شیر این سیلندرها، ممنوعیت استفاده از خمیر مرغ در فراوری سوسیس و کالباس و به کارگیری پنج نفر از بانوان در سمت مدیرکلی اداره های کل استاندارد استان ها را از دیگر اقدامات اجرا شده در این سازمان در سالیان اخیر برشمرد.

منبع: فرادید

به "سرنوشت اولتیماتوم به خودروسازان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرنوشت اولتیماتوم به خودروسازان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید