فیفا رد تیم های بدهکار را می زند

به گزارش مبصر کلاس، فرشاد کاس نژاد ، این اما یک پروژه اصلاحی برای باشگاهداری است. باشگاه ها اگر بدانند که باید بدهی های خود را به موقع پرداخت نمایند، آنگاه در هنگام عقد قراردادها ولخرج و ولنگار نخواهند بود.

فیفا رد تیم های بدهکار را می زند

فرشاد کاس نژاد ، باشگاه های ایرانی از سال ها پیش برای کسب مجوز حرفه ای روش های مختلفی را برای نمایش نزدیک شدن به استانداردهای ای اف سی امتحان نموده اند. از لاپوشانی بدهی ها تا ارائه اسنادی که نشان می دادند باشگاه ها خصوصی شده اند. این واقعیت انکار ناپذیر باشگاهداری در ایران است که جز چند باشگاه با رفتارهای مالی عجیب که عنوان خصوصی را یدک می کشند، بقیه به بودجه های صنایع دولتی وابسته اند یا متعلق به وزارتخانه ها هستند اما در اسنادی که ارائه می گردد، ما در تمام دهه اخیر باشگاه هایی خصوصی داشته ایم، با شرکت هایی که به ثبت رسیده اند و هیات مدیره و تشکیلات اداری ظاهرا مستقل. البته کسی نیست که از اصل ماجرا بی خبر مانده باشد.

برای فرار از بدهی ها نیز روش ها همواره عجیب بوده اند. باشگاه هایی مثل داماش و استیل آذین یا بعدها نفت تهران معلوم نشد چه سرنوشتی داشته اند و بدهی ها را انباشته کردند و رفتند. صاحبان بعضی از این باشگاه ها اختلاس گران پر سر و صدای ایران بودند و حکایت های تلخی را در ورزش رقم زدند. باشگاه های بزرگی مثل استقلال و پرسپولیس از بدهکاران بزرگ ورزش ایران هستند و گاهی بدهی ها را چندین سال با خود از این دادگاه به آن دادگاه می کشند.

اما فیفا کد انضباطی جدیدی علیه ترفند تیم های بدهکار وضع نموده است. این نهاد در کد جدید انضباطی خود امکان مقابله علیه سازمان های جدید تیم های بدهکار را پیش بینی نموده است. فیفا مدتی قبل متوجه شده تیم های بدهکار با تاسیس سازمان های جایگزین در کوشش برای فرار از تعهدات مالی خود در قبال بازیکنان، مربیان، کارمندان و دیگر پرسنل تیم هستند. کد جدید انضباطی باعث می گردد تیم های بدهکار با ممنوعیت انتقال های جدید روبرو شوند. فیفا همچنین گفت آرای صادره از سوی دادگاه بین المللی حکمیت ورزش (CAS) را اجرا خواهد نمود.

این کد انضباطی جدید اگر پیش ترها بود، باشگاه های بدهکار نمی توانستند به هر ترفند مانور قدرت بدهند و فدراسیون فوتبال ایران نیز برای مماشات با آنها کار ساده ای پیش رو نداشت.

پیش ترها بازیکنانی از فوتبال ایران روش اطلاع رسانی به ای اف سی را یافتند تا بتوانند مطالبات خود را از باشگاه های ایرانی دریافت نمایند. قانون تیموریان که بعد از شکایت آندو از استقلال مطرح شد، لقب موثری برای آن جریان بود تا اهمیت ماجرا را نشان دهد. ای اف سی در پروژه ای برای صدور مجوز حرفه ای باشگاه ها، فدراسیون ها را مجاب نموده بود که با باشگاه های بدهکار مقابله نمایند اما فدراسیون فوتبال ایران به گفته مهدی تاج بارها با باشگاه ها مماشات کرد. رییس فدراسیون فوتبال ایران حتی در مصاحبه هایش همواره اشاره داشته به اینکه اگر قرار به برخوردهای قانونی بود باید لیگ را تعطیل می کردیم.

این اما یک پروژه اصلاحی برای باشگاهداری است. باشگاه ها اگر بدانند که باید بدهی های خود را به موقع پرداخت نمایند، آنگاه در هنگام عقد قراردادها ولخرج و ولنگار نخواهند بود.

در فوتبال ایران به جای درک درست از قوانین، راهی برای دور زدن آنها پیدا می نمایند و قوانین را همه علیه خود تصور می نمایند. این قوانین برای فوتبال باشگاه هایی با نظم مالی می سازد، همان چه احتیاج مبرم فوتبال ایران است. همین حالا فدراسیون فوتبال به جایی رسیده که در شروع لیگ دچار تردید است و تا استانداردهای حداقلی برای شروع لیگ، فاصله ای عمیق دارد.

برخورد فدراسیون فوتبال ایران با این کدهای انضباطی جدید فیفا بسیار کلیدی است. از این منظر که سخت گیری جدید مقابل تیم های بدهکار را باید راهی برای اصلاح نظام مالی باشگاهداری در ایران بداند، نه اینکه کدهای انضباطی جدید را مزاحم نظام موجود باشگاهداری تلقی کند.

منبع: ایران ورزشی

به "فیفا رد تیم های بدهکار را می زند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیفا رد تیم های بدهکار را می زند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید