قابلیت تبدیل همزمان گفتار به متن برنامه گوگل ترنسلیت برای اندروید منتشر شد

به گزارش مبصر کلاس، گوگل تصمیم گرفت روز گذشته قابلیت تبدیل همزمان گفتار به متن را به برنامه ترجمه خود یعنی گوگل ترنسلیت (Google Translate) اضافه کند.

قابلیت تبدیل همزمان گفتار به متن برنامه گوگل ترنسلیت برای اندروید منتشر شد

تبدیل گفتار به متن در لحظه یا همان Real Time Transcription قابلیت جدیدی است برای برنامه گوگل ترنسلیت که نخستین بار در ماه ژانویه دمویی از آن را شاهد بودیم. اما به نظر می رسد گوگل تصمیم گرفته این قابلیت را از طریق یک بروزرسانی برای کاربران سیستم عامل اندروید منتشر کند.

همانطور که از اسم آن پیداست، تبدیل همزمان گفتار به متن به کاربر این امکان را می دهد تا به یک زبان صحبت کرده و در همان لحظه آن را به صورت یک متن روی گوشی خود داشته باشد؛ بدون اینکه نیازی به پردازش اضافی جهت بررسی گفتار وجود داشته باشد یا تاخیری در این فرایند رخ دهد!

تبدیل گفتار به متن به صورت همزمان از دیروز به صورت رسمی برای کاربران اندروید در دسترس قرار گرفت و تا آخر این هفته نیز همه کاربران اندروید می توانند در صورت در اختیار داشتن برنامه گوگل ترنسلیت، آن را با یک بروزرسانی به این قابلیت هیجان انگیز و صد البته کاربری مجهز کنند. زبان هایی که فعلا این برنامه از آن ها پشتیبانی می کند شامل انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، هندی، پرتغالی، روسی، اسپانیایی و تایلندی می شود. البته انتظار می رود به مرور این لیست بروزرسانی شده و زبان های دیگری نیز به آن افزوده شود.

اما یکی از بهترین کاربردهای این قابلیت زمانی است که در سخنرانی یا کنفرانسی حضور دارید و نمی خواهید چیزی را از دست دهید. علاوه بر این ها، حتی می توان فایل های از پیش ضبط شده را هم توسط آن به متن تبدیل کرد؛ به این صورت که مثلا در کامپیوتر یا یک گوشی دیگر فایلی را به اجرا درآورید و گوشی را به آن منبع صدا نزدیک کنید تا بدین صورت فایل مورد نظر برایتان به متن تبدیل شود؛ بدون اینکه نیازی به نوشتن آن متن داشته باشید!

چگونه از امکانات مختلف گوگل ترنسلیت استفاده کنیم؟

در گفت و گویی که گوگل با وب سایت The Verge انجام داده بود گفت هنگام عرضه این قابلیت (که در طول این هفته است)، امکان بارگذاری یک فایل در آن وجود ندارد و متاسفانه کاربر نمی تواند یک فایل ضبط شده در گوشی خود را به در این برنامه بارگذاری کرده و نسخه متنی آن را دریافت کند. لذا کاربر مجبور است صدا را تنها از طریق یک منبع بیرونی به اجرا درآورد؛ مثل کامپیوتر، لپ تاپ، یک گوشی دیگر و یا سخنرانی زنده.

پیش از این کاربر می توانست با کمک قابلیت های صوتی خود گوگل ترنسلیت، یک کلمه، عبارت و جمله را به زبانی گفته و به زبان دیگر ترجمه آن را دریافت کند. این امر هم به صورت وارد کردن متن و هم گفتار در اختیار کاربران قرار داشت اما سخنگوی گوگل گفت برنامه گوگل ترنسلیت برای متن های طولانی طراحی نشده بود و نمی توانست عملکرد خوبی از خود نشان دهد. ویژگی جدید اما محدودیت خاصی ندارد و کاربر می تواند در کنفرانس های طولانی، در کلاس درس و یا حتی هنگامی که برای او قصه ای می گویند، آن را به متن تبدیل کند! برای استفاده از این قابلیت نیاز دارید که به اینترنت دسترسی داشته باشید، چرا که برنامه باید با واحد پردازشی تنسور خود (TPU) در ارتباط باشد (یک چیپ مبتنی بر هوش مصنوعی برای استفاده در سرورهای ابری) تا بتواند فرایند تبدیل را به صورت لحظه ای انجام دهد.

مروری بر 9 قابلیت و ترفند اپلیکیشن دوربین گوگل

طبق گفته سخنگوی گوگل، این برنامه جدید ترکیبی است از قابلیت تبدیل گفتار به متن برنامه ضبط صدای گوشی های پیکسل و قدرت TPU در فضای ابری و این در حالی است که برنامه ضبط صدا در گوشی های گوگل به صورت آفلاین نیز می تواند صوت را به نوشتار تبدیل کند! با این حال برای استفاده از این قابلیت نیاز به اینترنت خواهید داشت تا ارتباط بین TPU و برنامه به راحتی برقرار شود. در این روزها بعید به نظر می رسد کسی که به چنین برنامه ای نیاز دارد، در اتصال به اینترنت مشکل خاصی داشته باشد!

به گفته گوگل، فعلا فقط کاربران اندروید هستند که می توانند منحصرا از این برنامه بهره ببرند اما عرضه آن در آینده برای سیستم عامل iOS در دستور کار این شرکت قرار گرفته است. کاربران اندروید بعد از بروزرسانی برنامه گوگل ترنسلیت با گزینه جدیدی تحت عنوان Transcribe روبرو می شوند که همان به معنای تبدیل گفتار به نوشتار است. از قابلیت های آن می توان به امکان توقف و شروع مجدد فرایند تبدیل با لمس آیکون میکروفون، تغییر اندازه متون و همچنین امکان تغییر تم محیط برنامه به رنگ مشکی اشاره کرد.

انتظار می رود در آینده زبان های دیگری هم در فهرست زبان های پشتیبانی شده توسط این برنامه جهت تبدیل گفتار به نوشتار انجام گیرد. آیا این قابلیت را روی گوشی خود دریافت کردید؟ از عملکرد آن راضی هستید؟

مروری بر تغییرات دومین نسخه پیش نمایش اندروید 11

منبع: theverge

منبع: دیجیکالا مگ

به "قابلیت تبدیل همزمان گفتار به متن برنامه گوگل ترنسلیت برای اندروید منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قابلیت تبدیل همزمان گفتار به متن برنامه گوگل ترنسلیت برای اندروید منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید