ماسک نداریم، لطفاً سؤال نکنید

به گزارش مبصر کلاس، این روزها و با شیوع یک بیماری به نام کرونا، سیل مردم برای تهیه لوازم بهداشتی ازجمله دستکش و ماسک برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری را در مراکز مختلف شاهدیم اما تنها جمله ای را که می توان در همه داروخانه ها و فروشگاه های تجهیزات پزشکی شنید این است ماسک نداریم، لطفاً سؤال نکنید.

ماسک نداریم، لطفاً سؤال نکنید

به گزارش مبصر کلاس به نقل از ایرنا، از آغازین روزهای اسفندماه و تنها طی 2 هفته پراضطراب برای بسیاری از خانوارهای ایرانی شیوع یک بیماری به نام ویروس کرونا که امروزه حدود 90 کشور دنیا را نیز درگیر خودکرده؛ تهیه لوازم و اقلام اولیه بهداشتی برای پیشگیری از آن را برای بسیاری سخت و حتی غیرممکن ساخته است.

به غیراز سایر لوازم بهداشتی ازجمله دستکش و مواد ضدعفونی، معضل ماسک در بسیاری از نقاط کشور ازجمله قزوین به یک پدیده غافلگیرنماینده تبدیل شده تا جایی که بسیاری از شهفرایندان، برخلاف نظر جامعه علوم پزشکی که سایر لوازم ازجمله استفاده از مواد ضدعفونی نماینده را به مردم توصیه می نمایند، حاضرند دستکش و حتی مایع ضدعفونی نماینده نداشته باشند اما از ماسک استفاده نمایند.

این در حالی است که قزوین، یکی از معدود استان های کشور است که فراوری تجهیزات پزشکی ازجمله ماسک در آن از گذشته وجود داشته و تا همین اواخر نیز تأمین نماینده احتیاج بسیاری از استان ها هم بوده است.

باید توجه داشت که تا قبل از شیوع ویروس کرونا، قیمت ماسک های ساده در بازار 400 و نوع N95 آن نیز سه هزار تومان به فروش می رسید که امروز با داغ شدن مصرف بی رویه، این ارقام به سه و 22 هزار تومان افزایش یافته است.

درعین حال نیز، با توجه به تأکید مقام های عالی قضایی مبنی بر مبارزه بی امان با محتکران این نوع کالاها، طی روزهای اخیر شاهد کشف بسیاری از انبارهای احتکارشده لوازم پزشکی، به خصوص ماسک هستیم که باوجوداین کشفیات، هیچ اتفاق تازه ای در مورد برطرف احتیاج بازار به آن انجام نگرفته است.

اما به واقع، استفاده از ماسک تا چند درصد می تواند در امر پیشگیری از ویروس کرونا مؤثر باشد و شهفرایندان اولویت کار را پیشگیری را باید چه مسائلی بدانند.

کاربرد مهم ماسک برای بیماران است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین در این رابطه گفت: باید توجه داشت که مهم ترین کاربرد ماسک، در درجه نخست برای بیماران و سپس مراقبان از بیمار است تا جایی که جلوی ترشحات عطسه و آبریزش بینی فرد را بگیرد.

دکتر حمیدرضا نجاری توضیح داد: با توجه به شرایط موجود و اینکه افراد سالمند بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند و آمارها نیز بیانگر این موضوع است، استفاده از ماسک ساده برای آنان و کسانی که با این قشر ارتباط داشته و در تماس هستند نیز توصیه می گردد.

وی توضیح داد: مسافت این نوع ویروس کم بوده و در هوا نیز معلق باقی نمی ماند، متأسفانه باور عمومی این است افراد با استفاده از ماسک های فیلتر دار می توانند از شیوع این بیماری جلوگیری نمایند درحالی که این یک تصور غلط است.

این مسئول بهداشتی، شستشوی دست ها، رعایت فاصله بیش از یک متر برای صحبت کردن با افراد و حضور نیافتن در اماکن عمومی و پرتردد را مهم ترین راه پیشگیری از ویروس کرونا دانست و گفت: اگر فرد کوچک ترین علائم تنفسی را در خود مشاهده کند توصیه می گردد به هیچ عنوان از منزل خارج نگردد و با استفاده از ماسک ساده، با خوردن مایعات اقدام به استراحت کند.

حداقل زنده ماندن ویروس کرونا 9 ساعت است

دکتر محمدرضا مدبر، رئیس اداره نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیز اظهار کرد: استفاده از ماسک های ساده جراحی در درجه اول به بیمارانی که دارای علائم سرماخوردگی همراه با عطسه و آبریزش بینی هستند توصیه می گردد و افراد از استفاده ماسک های فیلتر دار نیز به شدت خودداری نمایند چراکه قطرات تنفسی را از دریچه قطع می نماید اما ماسک های ساده آن را دفع می نمایند و اگر قطرات دفع نشوند به ناچار در فضاهای اطراف جای می گیرند.

وی توضیح داد: افرادی که از بیماران نیز مراقبت می نمایند می توانند از ماسک های دریچه دار استفاده نمایند، در محیط های پیرامونی و باز که افراد سالم برای خرید و کسب وکار می فرایند استفاده از ماسک توصیه نمی گردد چراکه هیچ ضرورتی نداشته و کمکی هم به کاهش ابتلای به این ویروس نمی نماید اما در چنین شرایطی، ضدعفونی کردن دست ها و عدم تماس دست با سایر اعضای بدن ازجمله بینی، چشم و لب بسیار توصیه می گردد.

به گفته این پزشک، استفاده از ماسک با توجه به اینکه ویروس کرونا سنگین بوده و در هوا معلق نمی ماند و بیشتر نیز بر روی اجسام و سطوح می نشیند، توصیه نمی گردد و مانعی برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری هم نیست.

دوری از هوای سرد به افراد توصیه می گردد

دکتر مدبر ادامه داد: با توجه به قرار دریافت در فصل سرما و اینکه ممکن است میکروب در بینی فرد وجود داشته باشد که محیط سرد باعث فعالیت آن گردد، لذا به افراد توصیه می گردد تا از ماندن طولانی مدت در محیط های سرد خودداری نمایند.

وی یادآور شد: استفاده از محلول هیپوکلریت (وایتکس) برای ضدعفونی کردن سطوح مختلف ازجمله دستگیره ها، میزها و سایر نقاط مسطح و همچنین استفاده از الکل 70 درصد برای ضدعفونی کردن دست ها از سوی پزشکان به افراد توصیه می گردد.

مدبر افزود: با توجه به اینکه دوام و ماندگاری ویروس کرونا به میزان دما و رطوبت بستگی داشته اما شهفرایندان باید بدانند که زنده بودن این ویروس در بعضی وسایل ازجمله تلفن همراه و اتوماتیک تا 96 ساعت بوده و از همین رو افراد باید مواظب چنین وسایلی برای جلوگیری از انتقال و ابتلا به این بیماری باشند.

منبع: همشهری آنلاین

به "ماسک نداریم، لطفاً سؤال نکنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماسک نداریم، لطفاً سؤال نکنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید