مترو، چشمه علی را خشک نکرده است

به گزارش مبصر کلاس، چندماهی از خشک شدن چشمه علی گذشته و بعضی ها حفاری در این بخش از شهرری را علت این معضل می دانند. به همین علت، نشستی با حضور مسئولان در شهرداری منطقه 20 برگزار گردید تا ضمن آنالیز مسائل اجرای پروژه خط6 مترو در این بخش از مرکز، مسائل چشمه علی هم واکاوی گردد.

مترو، چشمه علی را خشک نکرده است

به گزارش مبصر کلاس، عده ای اعلام می نمایند خشک شدن چشمه علی به دلیل تلاقی کارگاه و عملیات ساخت مترو خط6 با لایه های زیرین و میله قنات تأمین نماینده آب چشمه علی و حفاری های اجرا شده در این محدوده ارتباط دارد، اما عباس فتحعلی پور سرپرست مجری خط 6 مترو تهران در نشستی با حضور معاون فنی و طراحی شهری سازمان زیباسازی شهر تهران، شهردار منطقه20 و جمعی از مسئولان شهری و محلی، درباره کاهش تراز آب چشمه علی شهرری و نقش حفاری های مترو در این مورد گفت: چشمه علی میراث گران بهای محدوده شهرری است که کوشش همه جانبه ای بر حفظ و حراست از آن می گردد، اما متأسفانه طی سال های اخیر با کاهش بارندگی ها و بعلاوه مدیریت نامناسب منابع آبی، مقدار آب این چشمه گرانبها کاهش یافته و در مقاطعی نیز خشک شده است.

شهردار منطقه20 هم در این نشست گفت: با توجه به آنالیز های به عمل آمده، ضمن برگزاری جلسه ای با سازمان میراث فرهنگی، مشکل جریان آب چشمه با همکاری این سازمان پیگیری و برطرف خواهد شد.

رضا شنگی با تقدیر از شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) و سازمان زیباسازی شهر تهران در اجرای پروژه خط 6 مترو در شهرری گفت: وظیفه خود می دانیم در راستای تسریع در اجرای بهینه پروژه های شهری، حداکثر کوششمان را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه این جلسه با هدف هماهنگی و همدلی بیشتر بین مجموعه ها برای پیشبرد مسائل اجرای پروژه خط 6 مترو برگزار شده، اضافه نمود: با توجه به موضوع شهرداری در اجرای پروژه های شهری، مجموعه مدیریت شهری این منطقه می بایست با لحاظ شرایط خاص تاریخی و باستانی شهرری، تعامل تنگاتنگی با دستگاه های ذی ربط داشته باشد.

شنگی با اشاره به اینکه هنر مدیریت، هماهنگی دستگاه های مختلف با همدیگر است که اگر به درستی اتفاق بیفتد، در سرعت و کیفیت کار و بعلاوه در هزینه نمودها اثرگذار خواهد بود، ادامه داد: این نشست هم به منظور دستیابی به تطبیق در اجرای نقشه های مهندسی برگزار شده است.

وی در ادامه به برطرف معارض درختان در محدوده ایستگاه مترو میدان شهرری اشاره نمود و گفت: جابجایی این درختان در فصل زمستان انجام خواهد شد.

شهردار منطقه با اشاره به موقعیت ویژه تاریخی و مذهبی شهرری و حضور زائران در مناسبت های مذهبی گفت: با توجه به تأکید شهردار تهران مقرر شده طراحی فضای بیرونی مترو میدان اصلی شهرری، متناسب با فضای تاریخی و معماری ایرانی- اسلامی انجام و دسترسی های ترافیکی این میدان مجدد آنالیز و ارزیابی گردد.

علی صارمی معاون فنی و طراحی شهری سازمان زیباسازی شهر تهران هم در این جلسه گفت: با توجه به برنامه ریزی های اولیه به منظور خدمات رسانی بهینه به شهروندان، می بایست اجرای پروژه خط6 مترو در زمان بندی مقرر تکمیل گردد.

در خاتمه این نشست، معاون فنی و طراحی شهری سازمان زیباسازی شهر تهران، شهردار منطقه و سرپرست مجری خط6 مترو از این پروژه و مجموعه تاریخی چشمه علی بازدید کردند.

گفتنی است؛ چندی پیش مدیر روابط عمومی شرکت مترو تهران، حفاری در محدوده چشمه علی را بی ارتباط با خشک شدن آن گفت و گفت: ماشین حفار تونل (TBM) در پروژه توسعه جنوبی خط6 بیش از 2سال قبل از محدوده چشمه علی عبور نموده است.

حمید هیدارن درباره شرایط کاهش تراز آب چشمه علی و نقش حفاری های مترو در این اتفاق گفت: در آنالیز های به عمل آمده طی دوره قبلی، ساخت ایستگاه مترو چشمه علی با انجام آزمون های پمپاژ و محاسبات مخروط افت، معین شده است زمانی که تراز آب زیرزمینی در محدوده ایستگاه به کمتر از 1064متر برسد، احتمال خشک شدن چشمه علی وجود خواهد داشت. این در حالی است که اکنون تراز آب در محدوده ایستگاه 1068 (4متر بالاتر از تراز خطر) است، اما دبی آب چشمه تقریباً به صفر رسیده و بنابراین دلیل خشک شدن چشمه را باید در عواملی غیر از احداث مترو جست وجو کرد.

وی ادامه داد: آنالیز کلان شرایط آب زیرزمینی در منطقه نشان می دهد که تراز آب زیرزمینی در محدوده آبخوان به طور کلی در حال افت بوده و براساس آمار بلندمدت، سالانه حدود 50سانتی متر کاهش می یابد. طی 6سال گذشته هم حدود 3متر تراز آب زیرزمینی کاهش یافته و همین مسئله منجر به کاهش آبدهی منابع آبی شامل چشمه ها، چاه ها و قنوات شده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "مترو، چشمه علی را خشک نکرده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مترو، چشمه علی را خشک نکرده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید