نیروهای ویژه آمریکایی در سرت، درخواست برای تغییر فرستاده سازمان ملل به لیبی

به گزارش مبصر کلاس، یک روزنامه آمریکایی از حمایت مستقیم نیروهای ویژه این کشور از نیروهای لیبیایی برای اولین بار در سرت خبر داد، این در حالی است که فرمانده کل نیروهای مسلح لیبی در سفری اعلام نشده به امان به بررسی آخرین تحولات لیبی با مسئولان اردنی پرداخت.

نیروهای ویژه آمریکایی در سرت، درخواست برای تغییر فرستاده سازمان ملل به لیبی

به گزارش مبصر کلاس، روزنامه واشنگتن پست به نقل از برخی مسئولان آمریکایی نوشت، تعدادی از سربازان یگان ویژه آمریکا برای اولین بار به صورت مستقیم از نیروهای لیبیایی که با داعش در شهر سرت مبارزه می کنند، حمایت کرده اند.

به گفته این مسئولان آمریکایی، کوماندوهای این کشور کار خود را از ژوئن 2015 از مرکز عملیات مشترک در اطراف شهر ساحلی سرت واقع در 450 کیلومتری شرق طرابلس آغاز کرده اند.

سربازان آمریکایی با هماهنگی همتایان انگلیسی خود اهداف در حملات هوایی را مشخص کرده و اطلاعاتی که به دست می آورند را در اختیار شرکای خود قرار می دهند.

برخی افسران وابسته به دولت لیبی تعدادی از مسئولان امنیتی غربی گفته اند، نیروهای آمریکایی و انگلیسی لباس فرم نظامی و جلیقه های ضد گلوله به تن داشته اند.

تا این لحظه وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) واکنش به آنچه در روزنامه واشنگتن پست درج شده، نداشته است.

تنها پنتاگون پیش از این اعلام کرده بود که تیم های کوچک آمریکایی در چارچوب کمک به عملیات اطلاعاتی در لیبی مشارکت دارند. هفته گذشته نیز حملات هوایی خود علیه پایگاه های داعش در سرت را بنابر درخواست دولت لیبی آغاز کردند.

ایتالیا نیز پیش از این اعلام کرده بود که به آمریکا اجازه می دهد از پایگاه ها و حریم هوایی اش برای اجرای عملیات هوایی در سرت استفاده کند این در حالی است که مجلس لیبی حملات هوایی آمریکا و آماده باش ارتش های کشورهای همسایه را محکوم کرد.

مختار فکرون، رئیس اتاق عملیات ویژه نیروی هوایی وابسته به عملیات البنیان المرصوص گفت، تاکنون تعداد حملات هوایی جنگنده های آمریکایی علیه پایگاه های داعش در سرت 12 مورد بوده است.

به گفته فکرون، در این حملات مراکز داعش و استحکاماتشان هدف قرار گرفت و جنگنده ها یک خودروی بمب گذاری شده در نزدیکی جاده ای در مجاورت مرکز هتل ها در سرت را منهدم کردند.

رئیس اتاق عملیات ویژه نیروی هوایی ارتش لیبی اضافه کرد، علاوه بر این ها تعداد دیگری از نقاط تجمع داعش در محله مسکونی شماره یک، ساختمان های دانشگاه سرت، بانک الوحده و یک تفرجگاه خانوادگی هدف قرار گرفتند.

یک عضو دفتر اطلاع رسانی فرماندهی کل نیروهای مسلح لیبی درگفت وگو با سایت ارم نیوز گفت: خلیفه حفتر (فرمانده کل نیروهای مسلح لیبی) همزمان با هفتادو ششمین سالگرد تاسیس ارتش لیبی سفری به امان، پایتخت اردن داشت.

مشعل الزبن، مشاور عبدالله دوم، پادشاه اردن در امور نظامی به استقبال حفتر رفت.

منبع مذکور درباره جزئیات این سفر گفت: نمی توان اطلاعات دقیقی از این سفر ارائه کرد اما موضوعی که روشن است درباره وضعیت لیبی و چالش هایی که نیروهای حفتر در کشور روبرو هستند، گفت وگو شد و طرف اردنی بر حمایت خود از مجلس ارتش و مردم لیبی در نبرد با تروریسم تاکید کرد. این سومین سفر رسمی حفتر از آوریل 2015 به اردن است.

الزبن نیز روز دوشنبه گذشته در امان میزبان جاناتان ونیر، فرستاده ویژه آمریکا به لیبی بود.

طبق گزارش خبرگزاری پترای اردن، دو طرف در این دیدار درباره آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی گفت وگو کردند.

از سوی دیگر، ارتش لیبی گفت، حمله شبه نظامیان موسوم به گردان دفاع از بنغازی وابسته به القاعده به یک حوزه نفتی در جنوب شرق شهر طرابلس دفع شد.

طبق اعلام ارتش لیبی در این حمله تعدادی از اعضای این گروه افراطی وابسته به القاعده کشته شدند.

در این رابطه عیسی العریبی، رئیس کمیته انرژی مجلس لیبی در گفت وگو با شبکه خبری اسکای نیوز عربی گفت: گردان دفاع از بنغازی که به حوزه نفتی جنوب شرق طرابلس حمله کردند، یک گروهک تروریستی وابسته به القاعده بودند.

این شبه نظامیان از چند ماه قبل حملاتی را علیه نیروهای ارتش لیبی به ویژه بنغازی و شهرهای اطراف آن آغاز کرده اند و تلاش دارند که پایگاه ها و مناطقی را که پیش از این از دست داده بودند، پس بگیرند.

همچنین عبدالله الثنی، نخست وزیر طبرق در بیانیه ای خواستار برکناری مارتین کوبلر، فرستاده سازمان ملل به این کشور و مشخص فردی به جای او شد که بی طرف بوده و از شایستگی و درک درستی از شرایط لیبی برخوردار باشد.

در این بیانیه تاکید شده که مواردی از انحراف هیات سازمان ملل در لیبی به دست آمده و تاکید شده که تلاش های کوبلر در تشکیل شورای ریاستی و دولت توافق ملی لیبی در حقیقت نشانه توافقی واقعی میان گروه های لیبیایی نیست.

در ادامه بیانیه مذکور آمده است، نقض بندهای توافق سیاسی لیبی توسط کوبلر با تشکیل این شوراها بدون اجرای اصلاحات لازم در قانون اساسی و کسب رای اعتماد از سوی مجلس اجرا شده است.

در انتها وزارت خارجه دولت طبرق تاکید کرد، خروج کوبلر از چارچوب مسئولیت خود به عنوان یک میانجی بین المللی و عدم بی طرفی در برخوردهایش در افکار عمومی جنجال به پا کرد و باعث به راه افتادن تظاهراتی مبنی بر تعلیق توافقنامه سیاسی شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "نیروهای ویژه آمریکایی در سرت، درخواست برای تغییر فرستاده سازمان ملل به لیبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیروهای ویژه آمریکایی در سرت، درخواست برای تغییر فرستاده سازمان ملل به لیبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید