واکسن پاستوکووک چند درصد ایمنی زایی دارد؟

به گزارش مبصر کلاس، تهران (پانا) - رئیس انستیتو پاستور ایران از موفقیت واکسن پاستوکووک در فاز سوم کارآزمایی بالینی و فراوری انبوه آن اطلاع داد و گفت باعث افتخار است که امروز یک واکسن معتبر در اختیار مردم کشور قرار می گیرد که به همراه دُز یادآور، ایمنی 92 درصدی ایجاد می نماید.

واکسن پاستوکووک چند درصد ایمنی زایی دارد؟

علیرضا بیگلری در نشست خبری که در استودیو سلامت وزارت بهداشت با موضوع تشریح آخرین شرایط واکسن پاستوکووک (فراوری مشترک انستیتوپاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا)، برگزار گردید، با اشاره به تاریخچه ای از انستیتو پاستور ایران، گفت: انستیتو پاستور ایران بیش از یکصد سال است که ثابت نموده که یار دیرین روزهای سخت مردم بوده و در همه گیری هایی مانند طاعون، وبا و آبله این موسسه پرچمدار مبارزه بوده است. در بحران عالم گیر کووید 19 هم این انستیتو پاستور ایران بود که با راه اندازی و راهنمایی شبکه تشخیص و آزمایشگاهی کشور، یاری کرد که کشور در زمینه تشخیص دچار چالش نگردد. بعد از حل کردن معضل تشخیص در کشور، انستیتو پاستور ایران وارد حوزه واکسن سازی شد. در حوزه واکسن هم چون با بیماری پیچیده ای روبرو بودیم، واکسن هم با فناوری ویژه ای باید فراوری می شد.

بیگلری اعلام کرد: ایران یکی از معدود کشورهای دنیا بود که وارد حوزه فراوری واکسن شد و بعلاوه از بین انستیتوهای دنیا، انستیتو پاستور ایران بود که به اسم تنها انستیتوپاستور دنیا وارد حوزه طراحی و فراوری واکسن با همکاری انستیتوفینلای کوبا و با تکنولوژی نوترکیب و ساخت واکسنی بر مبنای پروتئین شد که یکی از ایمن ترین واکسن های دنیا به تعداد می رود؛ بدین ترتیب، واکسنی طراحی و فراوری شد که با توجه به ویژگی خاصش که تنها واکسن کُنژوگه دنیا بوده و تنها واکسنی است که در کنار خود دُز یادآور هم فراوری نموده و قابلیت تزریق به سنین 3 تا 18 سال و بالای 18 سال را دارد و علاوه براین، مهمتر از همه، واکسنی است که می تواند با بازمهندسی در حین زمان و بازمهندسی مجدد با چندین جهش هم به صورت همزمان در واکسن اصلی و هم یادآور مقابله کند. همه اینها باعث شد این واکسن به اسم یکی از بارزترین و شاخص ترین طراحی ها در زمینه واکسن های کووید 19 به تعداد آید.

اثبات کارآیی و ایمن بودن واکسن در فاز سوم

رئیس انستیتو پاستور ایران اظهار کرد: خوشبختانه کارآزمایی های فاز 1 و 2 موفقیت این واکسن را ثابت کرد و در فاز سوم هم در 44 هزار نفر در کشور کوبا و 24 هزار نفر در کشور خودمان در هشت شهر کشور مورد مطالعه قرار گرفته و کارآیی و ایمن بودن خود را به اثبات رساند. واکسنی که اکنون در اختیار مردم عزیزمان واقع شده است، واکسنی است که علاوه براینکه ایمنی خوبی ایجاد می نماید، یکی از بی خطرترین واکسن هایی است که در دنیا برای کووید 19 ساخته شده است.

قابلیت تزریق پاستوکووک به سنین 3 تا 18 سال

بیگلری بعلاوه اسم کرد: استفاده از این واکسن در گروه سنی زیر 18 سال یکی از ویژگی هایی است که منجر می گردد دانش آموزان و والدین با اطمینان خاطر از این واکسن بهره برند. همانطور که می دانید بسیاری از مواقع، نوزاد ایرانی قبل از اینکه طعم شیر مادر را بچشد، واکسنی از انستیتو پاستور را دریافت می نماید؛ این بار هم افتخار داریم که واکسنی مطمئن را به بچه ها و والدین شان عرضه داریم.

وی ادامه داد: دُز یادآور این واکسن می تواند هم در کسانی که قبلا به کووید 19 مبتلا شده اند، ایمنی کامل ایجاد کند و هم می تواند برای واکسن های دیگر به اسم بوستر یا یادآور به کار رفته و اثبات شده که در این زمینه کارآیی بسیار خوبی دارد.

واکسن پاستوکووک تنها واکسن دنیاست که دُز یادآور دارد

رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: نشان داده شده است که واکسن وقتی به همراه دُز یادآورش استفاده گردد، کارآیی بهتری دارد و در دنیا ثابت شده که بعد از دو دُز احتیاج به واکسیناسیون با دُزهای یادآور وجود دارد، واکسن پاستوکووک تنها واکسن دنیاست که دُز یادآور همراه خود دارد و با دُز یادآور می تواند بیش از 91.6 درصد و حدود 92 کارآیی در پیشگیری از بیماری شدید و بستری شدن داشته باشد و این افتخاری برای انستیتو پاستور ایران محسوب می گردد.

وی در ادامه گفت: با توجه به اینکه ایمنی زایی در سه دُز تقریبا در بیش از 99 درصد افراد واکسینه شده دیده می گردد و با توجه به اینکه در بچه ها فقط به دو دُز واکسن برای ایمن شدن احتیاج بوده و برای بچه ها دُز یادآور احتیاج نیست، بنابراین می توانیم در فرصت های زمانی بعدی از این واکسن ها برای تمدید و ارتقای ایمنی استفاده کنیم و به مقدار کافی واکسن در اختیار کشورمان خواهد بود.

بیگلری توضیح داد: با نظر به اینکه با ورود سویه دلتا واکسن هایی که در دنیا با وسعت زیادی استفاده می شدند، کارآیی خود را به نصف رساندند و گزارش ها نشان می دهد واکسن هایی که در کشورهای غربی و اروپایی استفاده می شد و کارآیی 95 درصدی داشتند، با ورود موج دلتا، کارآیی شان به نصف و زیر 50 درصد رسید، باعث افتخار است که اعلام کنیم که امروز یک واکسن معتبر در اختیار مردم کشورمان قرار می دهیم، فراموش نکنیم که پیشینه یکصد ساله انستیتو پاستور ایران، آرامش و اعتمادی را ایجاد می نماید که مردم کشورمان با خیال راحت بتوانند از این واکسن استفاده نمایند.

رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: فرصت را غنیمت می تعدادم تا از حمایت کسانی که یاری کردند فراوری این واکسن شکل گرفته و به صورت انبوه در اختیار مردم قرار گیرد و بعلاوه از همکاری رسانه های جمعی که فضای آرامی را ایجاد کردند و از اعتماد مردم عزیز به انستیتوپاستور تشکر کنم و به تمام فناوران عرصه واکسن در کشورمان هم عرض خداقوت دارم.

منبع: خبرگزاری پانا

به "واکسن پاستوکووک چند درصد ایمنی زایی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسن پاستوکووک چند درصد ایمنی زایی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید