اتهامات ترامپ درباره غنی سازی ایران

به گزارش مبصر کلاس، با وجود نظارت مستمر آژانس بین المللی انرژی اتمی بر برنامه هسته ای ایران، رئیس جمهور آمریکا مدعی شد ایران از مدت ها قبل تعهدات هسته ای خود را نقض می نموده و در حال غنی سازی است.

اتهامات ترامپ درباره غنی سازی ایران

به گزارش گروه بین الملل مبصر کلاس، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با انتشار پیغامی در توئیتر مدعی شد که ایران از مدت ها قبل در نقض مفاد برجام در حال غنی سازی اورانیوم بوده است.

ترامپ در پیغام توئیتری خود بدون ذکر دلیل یا انتشار اسناد خاصی در خصوص این ادعا خود، نوشت: ایران از مدت ها پیش با نقض آشکار توافق وحشتناک 150 میلیارد دلاری که توسط جان کری و دولت اوباما حاصل شد، اقدام به غنی سازی پنهانی اورانیوم نموده است. یادتان باشد که این توافق قرار بود تنها ظرف چند سال منقضی گردد. تحریم ها به زودی افزایش چشمگیری خواهند داشت.

رئیس جمهور آمریکا در حالی ایران را به نقض تعهدات هسته ای خود ذیل برجام متهم نموده است که برنامه هسته ای ایران تحت نظارت کامل بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار داشته و هرگونه تغییری در میزان ذخایر اورانیوم و سطح غنی سازی، ظرف مدت کوتاهی از سوی این بازرسان به آژانس اعلام می گردد. علاوه بر این، از زمان اجرای برجام تاکنون آژانس هر سه ماه یک بار اقدام به انتشار گزارشی جامع در خصوص برنامه هسته ای ایران نموده و طی 15 گزارش متوالی پایبندی ایران به تعهدات هسته ای خود بر اساس بند 7 برجام را به طور رسمی تأیید نموده است.

ایران حتی زمانی که در واکنش به کوتاهی سایر طرف های برجام در اجرای تعهداتشان، با استناد به بندهای 26 و 36 برجام تصمیم به کاهش تعهدات خود گرفت نیز مراتب را به صورت رسمی و با انتشار بیانیه ای به اطلاع سایر طرف های برجام رساند و در ادامه با نظارت بازرسان اقدام به افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده و همچنین ارتقای سطح غنی سازی اورانیوم کرد. در واقع ایران هیچ فعالیت هسته ای خارج از نظارت بازرسان بین المللی نداشته و حتی اقدامات اخیر خود را نیز کاملاً آشکار و نه پنهانی اجرا نموده است.

از این گذشته، تصمیم ایران برای کاهش تعهدات هسته ای خود نیز اساساً نتیجه مستقیم تحریم های یکجانبه آمریکا و کوتاهی طرف های اروپایی برجام در تأمین حقوق تصریح شده ایران ذیل برجام بوده است.

دولت ترامپ از زمان خروجش از برجام در اردیبهشت 97 تاکنون تحریم های مختلفی را علیه ایران وضع نموده است؛ تحریم هایی که اخیراً دامنه آنها حتی به همکاری های هسته ای صلح آمیز سایر کشورها با ایران نیز کشیده شده است.

با توجه به اینکه پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، طرف های دیگر این توافق اقدام عملی قابل قبولی برای حمایت از حقوق مشروع ایران در چهارچوب برجام صورت نداده بودند، شورای عالی امنیت ملی ایران روز چهارشنبه 18 اردیبهشت در بیانیه ای گفت جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی و حقوق تصریح شده خود مندرج در بندهای 26 و 36 برجام، بعضی اقدامات خود ذیل برجام را متوقف خواهد نمود.

ایران در این بیانیه که در اولین سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته ای صادر شد، به طرف های دیگر برجام 60 روز فرصت داد برای اجرای تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و نفتی اقدام نمایند.

روز یکشنبه 16 تیرماه در خاتمه این مهلت 60 روزه، ایران رسماً گفت که گام دوم کاهش تعهدات هسته ای خود ذیل برجام را شروع خواهد نمود و از این پس غنی سازی اورانیوم را حسب نیازهای گوناگون خود، در درصدهای بالاتر از میزان مشخص شده در برجام (3.67 درصد) انجام خواهد داد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه 17 تیرماه پس از نمونه برداری و انجام آزمایش های مربوطه توسط بازرسان خود، گذشتن سطح غنی سازی اورانیوم در تأسیسات نطنز ایران از سطح مشخص شده در برجام (3.67 درصد) را تأیید کرد.

پیش از این آژانس در روز دوشنبه 10 تیر تأیید نموده بود که میزان ذخایر اورانیوم غنی شده ایران از مرز مشخص شده در برجام (300 کیلوگرم هگزافلوراید UF6 و یا معادل آن یعنی 202.8 کیلوگرم اورانیوم) گذشته است.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "اتهامات ترامپ درباره غنی سازی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتهامات ترامپ درباره غنی سازی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید