توافق کمیته چهارجانبه مبنی بر رهاسازی 10 روزه آب زاینده رود محقق نشد ، خسارت به زمین های کشاورزی به دلیل نوسان در آبیاری

به گزارش مبصر کلاس، عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان گفت: با رهاسازی 8 روزه آب زاینده رود مفاد توافق چهارجانبه رعایت نشد و به دلیل نوسان در آبیاری اراضی کشاورزی، به محصولات خسارت وارد شد.

توافق کمیته چهارجانبه مبنی بر رهاسازی 10 روزه آب زاینده رود محقق نشد ، خسارت به زمین های کشاورزی به دلیل نوسان در آبیاری

به گزارش خبرنگار استان های مبصر کلاس، حسین محمدرضایی، عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان از کاهش خروجی سد زاینده رود از جمعه، 13 خرداد، خبر داد و گفت: رهاسازی آب سد از 5 خرداد با هدف رسیدن آب به بخش های خشک رودخانه، به ویژه در محدوده شهر اصفهان و تخصیص آب برای نوبت پنجم آبیاری مزارغ شرق استان، آغاز شده بود.

محمدرضایی بیان نمود: ساعت 24 جمعه 13 خرداد حجم آب رهاسازی شده کاهش یافت و در نتیجه شاهد خشکی رودخانه خواهیم بود.

عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان با بیان اینکه درخواست کشاورزان برای نوبت آخر آبیاری، ادامه بازگشایی تا 15 خرداد بود، گفت: با این درخواست کشاورزان موافقت نشد و همان 10 روز توافق شده در کمیته چهارجانبه هم محقق نشد و در نهایت 8 روز آب به زمین های کشاورزان رسید.

وی بیان نمود: این تغییر در مقدار آب رهاسازی شده از سد زاینده رود و نوسان در آبیاری به زمین های کشاورزی خسارت وارد کرد.

محمدرضایی توضیح داد: با افزایش خروجی سد زاینده رود و تخصیص بخشی از حقابه کشاورزان در بهمن سال قبل، حدود 25 درصد از اراضی کشاورزی حقابه داران شرق استان، زیر کشت رفت که نیمی از این 25 درصد به دلیل تنش آبی و باز و بسته شدن آب سد که موجب هدر رفت و تحویل دیرهنگام آب می شد، با مشکل روبه رو شده و محصولات این زمین های کشاورزی آسیب جدی دیده است.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از کشت کشاورزان صرف چرای دام شد، افزود: خواسته کشاورزان کشت تابستانه مانند ذرت علوفه ای پس از برداشت کشت فعلی است.

عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزان تأکید کرد: باتوجه به بارگذاری بیش از توان روی زاینده رود و کمبود آب در سد، باید حقابه کشاورزان غرب استان تأمین شود و امیدواریم کشت پاییزه امسال به موقع و در آبان ماه انجام شود تا در نهایت با افت تولید روبرو نشویم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "توافق کمیته چهارجانبه مبنی بر رهاسازی 10 روزه آب زاینده رود محقق نشد ، خسارت به زمین های کشاورزی به دلیل نوسان در آبیاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توافق کمیته چهارجانبه مبنی بر رهاسازی 10 روزه آب زاینده رود محقق نشد ، خسارت به زمین های کشاورزی به دلیل نوسان در آبیاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید