درمان کک و مک با 7 راه حل موثر

به گزارش مبصر کلاس، برای درمان کک و مک راهکارهای زیادی وجود دارد؛ راهکارهایی مانند درمان کک و مک با طب سنتی، استفاده از کرم صورت، استفاده از لیزر و بسیاری از روش های دیگر که هرکدام تاثیرگذاری متفاوتی دارند. همان طور که می دانید، زیبایی سلیقه ای ست. به همین علت هم هست که بعضی ها صورت خود را به هر شکلی دوست دارند و بعضی دیگر، برای درمان کک و مک پوست صورت خود به هر راهی متوسل می شوند.

درمان کک و مک با 7 راه حل موثر

ما در این مقاله درباره علل به وجودآمدن این لکه ها، درمان کک و مک خانگی، درمان کک و مک در طب سنتی و استفاده از دستگاه های پیشرفته صحبت می کنیم. اگر شما صورتی بدون کک و مک را برای خود ترجیح می دهید، این مقاله را از دست ندهید.

علت ظاهرشدن کک و مک

در افسانه ای قدیمی آمده است که اگر کک و مک دارید، به این علت است که فرشته ها به هنگام خلقت، کمی از خاک بهشت را به صورت شما پاشیده اند. هرچند ما دلمان بیشتر با افسانه هاست، اما علت علمی کک و مک چیز دیگری ست. پوست انسان حاوی سلول هایی به نام ملانوسیت است که رنگدانه ملانین را فراوری می نماید.

ملانین به محافظت از پوست شما در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید یاری می نماید. قرارگرفتن مدام در معرض نور خورشید، ملانوسیت ها را تشویق می نماید تا ملانین بیشتری فراوری نمایند. کک ومک ها، تجمع ملانین در لایه بیرونی پوست شما هستند. اگر در پی درمان کک و مک پوست صورت خود هستید، این جا 7 راه چاره را با هم آنالیز می کنیم.

7 راه چاره جهت درمان طبیعی کک و مک

برای آن که بتوانید کک و مک صورت خود را درمان کنید، این 7 راه چاره را از دست ندهید.

1. درمان کک و مک پوست صورت با کرم ضد آفتاب

کرم ضد آفتاب، شما را از شر کک و مک های موجود راحت نمی نماید؛ اما از به وجودآمدن کک و مک های تازه جلوگیری می نماید. شما باید در تمام طول سال از ضد آفتاب بهره ببرید؛ حتی زمانی که هوا ابری ست. برای استفاده از کرم ضد آفتاب، باید نکاتی را رعایت کنید. کرم ضد آفتاب شما باید SPF 30 یا بالاتر داشته باشد.

کرم را باید حداقل 15 دقیقه قبل از بیرون رفتن، روی پوست بدون آرایش بمالید. بعلاوه کرم ضد آفتاب را باید هر 2 ساعت یکبار تمدید کنید.

2. درمان کک و مک با لیزر

درمان کک و مک با لیزردرمانی از روش های مرسوم و نتیجه بخش محسوب می گردد. لیزردرمانی، از پالس های نور متمرکز و شدید برای هدف قراردادن منطقه ها آسیب دیده پوست استفاده می نماید. انواع مختلفی از لیزر وجود دارد. براساس مطالعه ای در سال 2015، استفاده از لیزر اندیاگ برای درمان کک و مک بسیار موثر واقع می گردد.

لیزردرمانی به طور کلی بی خطر است. با این حال، ممکن است عوارضی چون سوزش، خارش، ورم، سرخی، پوسته پوسته شدن و غیره ایجاد کند. اگر سابقه تبخال دهانی دارید، ممکن است قبل از انجام لیزر احتیاج به مصرف داروهای ضد ویروسی داشته باشید؛ زیرا لیزر می تواند سبب تحریک و بیشترشدن تبخال گردد. بهبودی پس از لیزردرمانی ممکن است هفته ها طول بکشد. برای دستیابی به نتایج مطلوب، معمولا به جلسات متعدد احتیاج است.

3. درمان کک و مک پوست صورت با کرایوسرجری

کرایوسرجری یکی از روش های درمان کک و مک است که شاید نام آن را کم تر شنیده باشید. در این روش، از سرمای شدید، به شکل نیتروژن مایع برای منجمدکردن و ازبین بردن سلول های غیرطبیعی پوست استفاده می گردد. کرایوسرجری به طور کلی بی خطر است و احتیاجی به بی هوشی ندارد. بعضی از عوارض جانبی احتمالی این روش عبارت است از افت رنگدانه، خون ریزی و تاول.

4. درمان کک و مک صورت با کرم محونماینده موضعی

کرم محونماینده که به آن کرم سفیدنماینده هم می گویند، هم بدون نسخه و هم با نسخه در دسترس است. بسیاری از کرم های محونماینده حاوی هیدروکینون هستند؛ ماده ای که تصور می گردد فراوری ملانین را سرکوب می نماید و نواحی تیره پوست را روشن می نماید. کرم هیدروکینون موضعی، ممکن است باعث التهاب، خشکی، سوزش، تاول و تغییر رنگ پوست گردد.

5. درمان کک و مک پوست صورت با کرم رتینوئید موضعی

کرم رتینوئید یک ترکیب ویتامین A است. این کرم، برای درمان کک و مک و بهبود پوست آسیب دیده از نور خورشید استفاده می نماید. رتینوئیدها ممکن است با جذب اشعه فرابنفش، از پوست شما در برابر خورشید محافظت نمایند. این عمل، به جلوگیری از ایجاد کک و مک تازه یاری می نماید. سرخی، خشکی، تحریک پوست، لایه برداری و حساسیت، ممکن است از عوارض جانبی استفاده از این نوع کرم ها باشد.

6. درمان کک و مک پوست صورت با لایه برداری شیمیایی

در این روش از درمان کک و مک پوست صورت، از یک محلول شیمیایی برای لایه برداری پوست استفاده می گردد. برای ازبین بردن کک و مک، لایه برداری میانه پوست، حاوی اسیدگلیکولیک یا اسیدتری کلرواستیک به لایه های میانی پوست نفوذ می نماید. پس از برداشتن پوست آسیب دیده، پوست تازه فراوری می گردد.

لایه برداری شیمیایی ممکن است به طور موقت سبب تحریک، پوسته شدن و سرخی پوست گردد. طبق گفته انجمن جراحی پوست آمریکا، لایه برداری میانه پوست، برای بهبود احتیاج به حدود 2 هفته زمان دارد. شما باید روزانه پوست خود را خیس کنید و از پماد موضعی بهره ببرید. بعلاوه باید تا 2 هفته از یک داروی ضد ویروسی نسخه ای بهره ببرید. نباید فراموش کنید که بهتر است تا زمانی که پوستتان بهبود نیافته، از آفتاب دوری کنید.

7. درمان کک و مک پوست صورت با درمان طبیعی

در طب سنتی، برای درمان بیماری ها از گیاهان و مواد طبیعی استفاده می گردد. بسیاری از افراد برای مسائل پوستی خود، استفاده از درمان های طبیعی و سنتی را ترجیح می دهند. برای درمان طبیعی کک و مک هم، راه های زیادی وجود دارد. البته هیچ کدام از این روش ها، از نظر علمی ثابت نشده اند؛ اما امتحانشان بی خطر است و بعید است انجام آن ها به صورت متعادل، عوارض خاصی داشته باشد.

این درمان های طبیعی که جزو درمان کک و مک در طب سنتی هم محسوب می شوند عبارت اند از:

· درمان کک و مک در طب سنتی با آب لیمو

آب لیمو را با پنبه و به صورت مستقیم روی پوست خود بمالید و سپس آن را بشویید. تصور می گردد آب لیمو پوست را روشن می نماید.

· درمان کک و مک در طب سنتی با عسل

عسل را با نمک یا شکر ترکیب کنید و یک اسکراب طبیعی برای درمان کک و مک پوست صورت خود درست کنید. عسل، ممکن است به روشن شدن رنگدانه های پوست شما یاری کند.

· درمان کک و مک در طب سنتی با باترمیلک

اگر نمی دانید باترمیلک چیست، ما به طور خلاصه طرز تهیه خانگی آن را برای شما می گوییم. کافی ست شیر را با سرکه یا آب لیمو ترکیب کنید. به این ترکیب استراحت دهید تا زمانی که شیر لخته گردد. حال آن را هم بزنید تا مخلوط یک دست گردد. باترمیلک شما آماده است. حال، باترمیلک را مستقیم روی پوست خود بمالید.

10 دقیقه زمان دهید و سپس آن را با آب گرم بشویید. بعلاوه می توانید با ترکیب باترمیلک و بلغور جو دوسر، ماسک صورت درست کنید. باترمیلک، دارای اسیدلاکتیک است. این ماده به طور بالقوه، می تواند به روشن شدن کک و مک صورت یاری کند.

· درمان کک و مک در طب سنتی با خامه ترش

خامه ترش را روی پوست خود بمالید و بعد از چند دقیقه، آن را به خوبی بشویید. خامه ترش هم مانند باترمیلک، حاوی اسیدلاکتیک است.

· درمان کک و مک در طب سنتی با ماست

ماست هم مانند دو ماده قبلی، اسیدلاکتیک دارد. آن را مستقیم روی پوست خود بمالید و بگذارید چند دقیقه بماند.

· درمان کک و مک در طب سنتی با پیاز

پیاز را روی پوست خود بمالید و سپس پوستتان را با آب گرم بشویید. پیاز، می تواند به عنوان لایه بردار عمل کند و احتمالا به روشن شدن پوست شما یاری می نماید.

· درمان کک و مک در طب سنتی با زردچوبه

خمیر غلیظی از پودر زردچوبه، حبوبات و شیر درست کنید. آن را روی پوست صورت خود بمالید و بگذارید خشک گردد. برای شستن، ابتدا پوست صورت خود را مرطوب کنید، اجازه دهید خشک گردد و سپس آن را بشویید.

· درمان کک و مک در طب سنتی با روغن اکالیپتوس

چند قطره روغن اکالیپتوس را با یک روغن حامل (روغن های حامل، روغن های ضروری را که نمی توانند به لایه های زیرین پوست نفوذ نمایند، در خود حل می نمایند و به لایه های زیرین پوست می برند.) مخلوط کنید و روی کک و مک صورت خود بمالید. آن را به مدت 20 دقیقه نگه دارید و سپس به آرامی با دستمال پاک کنید.

· درمان کک و مک در طب سنتی با پوست موز

یک پوست موز رسیده را روی کک و مک خود بمالید. بگذارید حدود 20 دقیقه روی پوست شما بماند. سپس، پوست خود را با آب سرد بشویید و از مرطوب نماینده بهره ببرید.

· درمان کک و مک در طب سنتی با آلوئه ورا

مقداری ژل آلوئه ورای تازه بردارید و آن را به مدت 2 تا 3 دقیقه روی کک و مک خود ماساژ دهید. سپس آن را بشویید.

· درمان کک و مک در طب سنتی با سرکه سیب

یکی از گزینه های درمان کک و مک در طب سنتی، استفاده از سرکه سیب است. سرکه سیب، دارای اسیدمالیک است که سلول های تیره پوست را لایه برداری و پوست را روشن می نماید. سرکه رنگدانه های زیاد پوست را کاهش می دهد و ظاهر کلی پوست شما را بهبود می بخشد. برای این کار بهتر است عسل و سرکه سیب را مخلوط کنید و این ترکیب را روی کک و مک خود بمالید.

· درمان کک و مک در طب سنتی با روغن بادام

روغن بادام یک روغن ضروری و عالی برای پوست است. این روغن، سرشار از ویتامین A و E است که پوست را تغذیه می نماید و رنگدانه ها را کاهش می دهد. 2 تا 3 قطره روغن بادام را روی پوست خود بمالید و اجازه دهید کاملا جذب پوستتان گردد. اگر هرکدام از این روش ها، سبب ایجاد تحریک یا حساسیتی در پوست شما شد، استفاده از آن را متوقف کنید.

سخن پایانی

کک و مک، رایج و بی خطر است؛ با این حال بسیاری از افراد در پی رفع کردن آن هستند و خود را بدون کک و مک زیباتر می بینند. ما در این مقاله، راه چارههای زیادی جهت درمان کک و مک برشمردیم و از درمان های تهاجمی تا درمان های خانگی ساده را با شما درمیان گذاشتیم. درمان های تهاجمی مانند لیزردرمانی و لایه برداری شیمیایی موثر هستند.

اما احتیاج به زمان زیادی برای بهبود دارند و ممکن است عوارض جانبی جدی ایجاد نمایند. درمان های سنتی و خانگی، عوارض بسیار کم تری دارند؛ اما ممکن است روی هر پوستی جواب ندهند.

برترین راه این است که برای درمان کک و مک پوست صورت خود با پزشک مشورت کنید. ضمناً نباید فراموش کنید که شما یک علامت از بهشت را همراه خود دارید که از دیگران متمایزتان می نماید؛ با آن مهربان باشید.

منبع: اسنپ مارکت

به "درمان کک و مک با 7 راه حل موثر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان کک و مک با 7 راه حل موثر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید