دو سالگی کرونا؛ 134 هزار ایرانی قربانی همه گیری شدند

به گزارش مبصر کلاس، تهران (پانا) - امروز دقیقا دو سال از اعلام رسمی ورود کرونا به ایران و شناسایی اولین مورد ابتلا به این بیماری می گذرد و در طول این 24 ماه دوران سختی در کشور تجربه شد و بیش از 6 میلیون نفر به این بیماری مبتلا شدند و بیش از 134 هزار نفر نیز جان خود را از دست دادند.

دو سالگی کرونا؛ 134 هزار ایرانی قربانی همه گیری شدند

در دسامبر 2019، گروهی از بیماران در ووهان چین، به نوعی بیماری ناشناخته مبتلا شدند که به عنوان بیماری نوی به نام کووید-19(COVID-19) در دنیا معرفی گردید. این بیماری در فاصله دو سال بیش از 416 میلیون نفر را در دنیا به خود مبتلا کرد و جان بیش از 5 میلیون نفر را نیز گرفته است. در ایران نیز در دو سال گذشته کرونا باعث شد تا 6 میلیون و 913 هزار و 427 نفر به این بیماری مبتلا شوند و 134 هزار و 607 ایرانی نیز جان خود را بر اثر کرونا از دست بدهند. از میان قربانیان کرونا، تعدادی هم مدافعان سلامت و پرستاران وجود دارند که طبق آمار رسمی تا به امروز 300 مدافع سلامت جان خود را از دست داده اند که از این تعداد 155 نفر پرستار بوده اند که مجاهدانه در راه سلامت جان باخته اند.

محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار به پانا می گوید: آمار فوتی های مدافعان سلامت و پرستاران پس از واکسیناسیون علیه کرونا بسیار کمتر شده است و در نوترین پیک کرونا که سویه غالب آن اُمیکرون است فقط یک مورد پرستار جان خود را از دست داده است و تا به امروز 155 پرستار بر اثر بیماری کرونا جان خود را از دست داده اند و در عین حال تعداد موارد ابتلای پرستاران به این بیماری رو به افزایش است.

هر چند بیماری کووید 19 تا به امروز چندین سویه از جمله ووهان چین، انگلیسی، آلفا، گاما، بتا، لمبدا، دلتا، اُمیکرون و ... را به دنیا عرضه نموده است و مردم دنیا و ایران هم اکنون درگیر عبور از سویه اُمیکرون و زیر سویه اُمیکرون هستند اما برخلاف بیماری های همه گیری که انسان در دوران گذشته تجربه نموده است، کشف و ساخت واکسن های موثر علیه ویروس کرونا و بیماری کووید-19 بسیار سریع تر از دوره های 4 تا 10 ساله مرسوم و فقط در یک سال ممکن شد و دنیا توانست واکسن های موثر بر علیه این بیماری را عرضه کند.

در عین حال در دو سال گذشته تاخت و تاز بی محابای کرونا سبب شد تا ستاد ملی مقابله با کرونا تشکیل گردد و محدودیت های شدیدی در کشور اعم از تعطیلی های مراکز آموزشی، اصناف، محدودیت های سفر و دورکاری کارمندان اعمال گردد که این محدودیت ها با واکسینه شدن روزبه روز مردم علیه کرونا در کشور کاهش یافت و شکل نوی به خود گرفت و محدودیت ها هوشمند شدند و در طرح نو قرار شد تعطیلی ها به شکل سابق وجود نداشته باشد و فقط سخت گیری ها در زمینه واکسیناسیون اعمال گردد اما اکنون دنیا و کشور ما ایران درگیر سویه ای با قابلیت سرعت انتشار بالا به نام اُمیکرون هستند که باعث شده تا نقشه کرونایی شهرهای کشور قرمز تر گردد و 337 شهرستان در شرایط قرمز کرونایی قرار بگیرد. این مساله موجب نگرانی از افزایش مبتلایان و تعداد مرگ های کرونایی شده است و بسیاری از کارشناسان حوزه سلامت معتقدند باید محدودیت ها بازگردند.

همایون سامه یح، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره بازگشت محدودیت ها به پانا می گوید: اُمیکرون به سویه غالب کرونا در کشور تبدیل شده است و متاسفانه اقدامات برای جلوگیری از انتشار این ویروس تا به امروز کافی نبوده است.

وی بر لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی تاکید می نماید و می گوید: مردم همچنان باید از ماسک استفاده نمایند و فاصله اجتماعی را رعایت نمایند تا از این پیک هم عبور کنیم ضمن اینکه واکسن کرونا نیز به میزان کافی در اختیار است و افرادی که واکسینه نشده اند باید هر چه سریعتر برای ایمن شدن خود اقدام نمایند.

این عضو کمیسیون بهداشت و مجلس با بیان اینکه بی توجهی به پروتکل ها و حضور در تجمع ها باعث شد تا سویه اُمیکرون در کشور هر روز شیوع بیشتری داشته باشد، می گوید: بهتر است محدودیت ها دوباره اعمال گردد و در کنار آن فرایند واکسیناسیون نیز با نظارت بیشتر متولیان حوزه سلامت به طور جدی مورد توجه قرار بگیرد.

وی تاکید می نماید: هرچه همه گیری طولانی تر گردد و گروه های جمعیتی واکسینه نشده در کشور باقی بمانند، ویروس زمان بیشتری برای انتشار و جهش در اختیار دارد. بنابراین با توجه به اینکه هنوز به قله پیک ششم کرونا نرسیده ایم به همین علت باید مراقبت های لازم انجام گردد.

ویروس های عفونی دائما جهش می یابند و کووید-19 نیز تا به امروز جهش های نگران نماینده ای داشته است و از آنجا که واکسیناسیون تنها راه مقابله با این بیماری است به نظر می رسد واکسیناسیون گروه های جمعیتی که تا به امروز واکسیناسیون خود را تکمیل ننموده اند و بعضی نیز حتی دُز اول واکسن را تزریق ننموده اند، باید ایمن شوند تا از گردش و جهش ویروس کرونا جلوگیری گردد و کشور رو به خاتمه همه گیری برود.

منبع: خبرگزاری پانا

به "دو سالگی کرونا؛ 134 هزار ایرانی قربانی همه گیری شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دو سالگی کرونا؛ 134 هزار ایرانی قربانی همه گیری شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید