راهنمای تغذیه برای خوش خوراک ها!

به گزارش مبصر کلاس، یکی از رموز سلامتی این است که تفاوت بین غذای سالم و ناسالم را دریابیم. انتخاب هایی که می کنیم سلامتی مان را به شدت تحت تأثیر قرار می دهند. حتی تغییرات بسیار کوچک در مواد غذایی مصرفی مان، تأثیر بسیار مثبتی روی سلامتی، آسایش فکری و جسمی و انرژی ما دارد. به طور مثال پروتئین های سالم، آمینواسیدهای مورد احتیاج بدن را برای ساخت و ترمیم ماهیچه

راهنمای تغذیه برای خوش خوراک ها!

راهنمای تغذیه برای خوش خوراک ها!

یکی از رموز سلامتی این است که تفاوت بین غذای سالم و ناسالم را دریابیم. انتخاب هایی که می کنیم سلامتی مان را به شدت تحت تأثیر قرار می دهند. حتی تغییرات بسیار کوچک در مواد غذایی مصرفی مان، تأثیر بسیار مثبتی روی سلامتی، آسایش فکری و جسمی و انرژی ما دارد. به طور مثال پروتئین های سالم، آمینواسیدهای مورد احتیاج بدن را برای ساخت و ترمیم ماهیچه ها، پوست، مو و ناخن ها تأمین می نمایند؛ بعلاوه درصد کلسترول، چربی ها و مواد شیمیایی در آنها پایین تر است. ماهی آزاد، سویا، حبوبات و غلات، خشکبار و بادام زمینی جزء پروتئین های سالم به حساب می آیند.

پروتئین های ناسالم مثل گوشت گاو، گوشت گوسفند و سوسیس حاوی میزان بالایی کلسترول، چربی، هورمون و آنتی بیوتیک است. این مواد با اینکه احتیاج بدن شما را به آمینواسیدها تأمین می نمایند، موجب کند شدن جریان خون در رگ ها می شوند.

چربی های سالم همان چربی های اشباع نشده هستند. روغن زیتون، روغن کانولا، روغن های گیاهی و روغن گردو جزء این دسته از چربی ها هستند. این چربی ها باعث می شوند که بدن آنتی اکسیدان های حلال چربی مثل ویتامین د، ای، آ، و کا و لیکوپن جذب کند. چربی های ناسالم همان چربی های اشباع شده مثل کره و مارگارین هستند. استفاده از این چربی ها به انواع بیماری های قلبی، کلسترول و تری گلیسیرید بالا و چاقی می انجامد.

کربوهیدرات های سالم شامل جوی دو سر، برنج قهوه ای، گندم، گل کلم، کدو تنبل، سبزیجات، سیب زمینی شیرین، حبوبات و کلیه میوه ها می گردد. اینها کلسترول را پایین آورده، به هضم غذا یاری می نمایند و انسولین و قند خون را تنظیم می نمایند. کربوهیدرات های ناسالم درصد قند بالایی دارند و شامل آبنبات، نان سفید، بستنی، کیک و شیرینی هستند. این مواد تعادل انسولین و قند خون را به هم می زنند. یک راه خوب برای تشخیص مواد غذایی سالم توجه به رنگ آنهاست. موادی که رنگ شفاف تری دارند، حاوی میزان بیشتری ویتامین، مواد معدنی و مواد شیمیایی گیاهی هستند. به طور مثال، گریپ فروت قرمز و صورتی حاوی آنتی اکسیدان هایی است که برای قلب بسیار مفید بوده و ضد سرطان هستند، در صورتی که گریپ فروت سفید این خاصیت را ندارد.

منبع: کانون خانواده شماره 227

منبع: راسخون

به "راهنمای تغذیه برای خوش خوراک ها!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای تغذیه برای خوش خوراک ها!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید