قارچی برای درمان سرطان

به گزارش مبصر کلاس، تهران (پانا) - دانشمندان دانشگاه آکسفورد از نوعی قارچ برای درمان بهتر سرطان و فراوری داروی شیمی درمانی استفاده کردند.

قارچی برای درمان سرطان

به گزارش ایسنا، دانشمندان با استفاده از ترکیبات قارچ هیمالیایی(قارچ کرم ابریشم) که قرن ها است در طب چینی مورد استفاده قرار می گیرد، پیروز به فراوری داروی شیمی درمانی با اثرات ضدسرطانی قوی شده اند. آنها این ترکیب شیمیایی را برای نفوذ بهتر به سلول های سرطانی تغییر دادند و توانستند قدرت آن را تا 40 برابر افزایش دهند.

این تحقیقات به وسیله دانشمندان دانشگاه آکسفورد با همکاری شرکت دارویی نوکانا(Nucana) با استفاده از ترکیبی به نام کوردیسپین(Cordycepin) انجام گرفت.

این آنالوگ نوکلئوزیدی طبیعی صدها سال است که برای درمان بیماری های التهابی و سرطان مورد استفاده قرار می گیرد اما بعضی محدودیت ها باعث کم شدن اثربخشی آن در برابر تومورها می گردد زیرا به محض ورود کوردیسپین به جریان خون آنزیمی به نام ADA آن را تجزیه می نماید. آن چه که باقی می ماند باید به وسیله انتقال دهنده نوکلئوزید به سلول های سرطانی برده گردد و سپس تبدیل به متابولیتی به نام 3dATP گردد که خاصیت ضد سرطانی دارد در نتیجه مقادیر کمی از آن به تومور می رسد.

متابولیت به مواد شرکت نماینده در متابولیسم یا سوخت و ساز سلولی گفته می گردد.

شرکت دارویی نوکانا از فناوری پروتاید(ProTide) برای گذر از این موانع استفاده کرد. این فناوری برای برطرف کاستی های آنالوگ های نوکلئوزیدی طراحی شده است و طی آن با اتصال گروه های شیمیایی به ترکیب مورد نظر، از تجزیه شدن آن در جریان خون جلوگیری می گردد و امکان ورود آن به سلول های سرطانی بدون احتیاج به انتقال دهنده های نوکلئوزیدی فراهم می گردد. بنابراین اندازه بیشتری از این متابولیت های ضد سرطانی وارد تومورها می شوند.

این نوع بهبود یافته کوردیسپین، NUC-7738 نام گرفته است. این داروی تازه در آزمایشگاه مورد آنالیز نهاده شد و توانست بر مکانیسم هایی که ترکیب اصلی آن را مهار می نماید، غلبه کند.

نمونه هایی از تومور که در فاز یک آزمایشات بالینی قرار داشتند برای آنالیز اثربخشی این دارو مورد استفاده نهاده شدند و این آزمایش ها یافته های پیشین را تایید کردند.

در مجموع نویسندگان این مقاله می گویند که قدرت NUC-7738، چهل برابر بیشتر از کوردیسپین طبیعی است و عوارض جانبی کمی دارد. دانشمندان در حال حاضر عملکرد این دارو را در فاز یک آزمایش های بالینی بر بیماران مبتلا به تومور پیشرفته آنالیز می نمایند و در حال برنامه ریزی فاز دوم آزمایش ها هستند.

منبع: خبرگزاری پانا

به "قارچی برای درمان سرطان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قارچی برای درمان سرطان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید