پرواز دوباره قیمت مرغ

به گزارش مبصر کلاس، هنوز یک هفته از اعلام نرخ مصوب گوشت مرغ گرم در اهواز نمی گذرد که قیمت این محصول افزایش چشمگیری یافته و به 15 هزار و 500 تومان رسیده است.

پرواز دوباره قیمت مرغ

در خرم آباد نیز این محصول با نرخ هر کیلوگرم 14 هزار تومان و بیشتر به فروش می رسد. در ایلام نیز علاوه بر این که قیمت مرغ افزایش شوک آوری داشته، دربسیاری از مغازه های مرغ فروشی نیز پیدا نمی گردد و موجود نیست. به گزارش مبصر کلاس، معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان چند روز پیش تاکید نموده بود که قیمت مصوب مرغ کشتار روز از سوی ستاد تنظیم بازار کشور برای مصرف نماینده و در کشتارگاه ها و مرغداری ها 12 هزار و 900 تومان اعلام شده است و باید با قیمت مصوب به دست مصرف نماینده برسد و با گران فروشان طبق قانون برخورد خواهد شد.

علی محمد رحمانی زاده گفته بود که مرغ کشتار روز فقط با نرخ مصوبی که در کارگروه کشوری اعلام شده است باید به فروش برسد و هرگونه عرضه بالاتر از قیمت مصوب، تخلف محسوب می گردد. افزایش 3 هزار تومانی قیمت گوشت مرغ گرم در حالی اتفاق افتاده که مانور نظارت بر قیمت مرغ از 5 تا 8 مرداد در سراسر استان شروع شده است.

  • زنده فروشی مرغ

در این میان، به دلیل وجود نوسان و نبود ثبات در بازار مرغ اهواز، بسیاری از شهروندان مرغ مورد احتیاج روزانه خود را از عرضه نمایندگان مرغ زنده خریداری می نمایند؛ موضوعی که به گفته مسئولان مربوطه و کارشناسان تهدیدی برای سلامت شهروندان است. مدیرکل دامپزشکی خوزستان در این رابطه گفت: 50 درصد مرغ فراوریی در استان به صورت زنده در استان عرضه و فروخته می گردد. این موضوع برای سلامت و بهداشت جامعه مسائل زیادی را ایجاد می نماید. مصطفی کنارکوهی در جلسه ستاد تنظیم بازار استان اعلام کرد: تنها 50 درصد مرغ فراوریی در استان در کشتارگاه ها کشتار می گردد و این موضوع در میزان عرضه و قیمت مرغ کشتار روز در استان موثر است.

  • افزایش قیمت مرغ با وجود توزیع نهاده ها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز گفت: قرار بود در صورت توزیع نهاده با نرخ دولتی بین مرغداران مرغ کشتار روز با قیمت 11 هزار و 500 تومان به دست مصرف نماینده برسد. کیخسرو چنگلوایی افزود: باید تعیین گردد که چرا مرغداران استان با وجود دریافت نهاده های دولتی، مرغ را با قیمت مصوب تنظیم بازار عرضه نمی نمایند.

  • راه اندازی گشت های مشترک

اما افزایش ناگهانی قیمت مرغ در اهواز که به گفته مسئولان و شهروندان دلیلی منطقی برای آن وجود ندارد، موجب شده است مسئولان مرتبط به فکر راه اندازی گشت های کنترل قیمت بیفتند. معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان در نشست ستاد تنظیم بازار استان اظهار کرد: گشت مشترک با همکاری چند دستگاه شامل نیروی انتظامی، جهاد کشاورزی، دامپروری، سازمان صمت و اداره کل دامپزشکی استان تشکیل شده است تا بر قیمت مرغ و نحوه توزیع آن در مرغداری ها و کشتارگاه ها و خرده فروشان استان نظارت کند.

رحمانی گفت: به این واحدها زمان داده شده است که قیمت مرغ را با قیمت مصوب تنظیم بازار استان تطبیق دهند. همسان سازی قیمت مرغ در استان با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار استان چند روز طول می کشد و ممکن است در این راستا دچار مسائلی هم بشویم اما باید برای رفاه حال مصرف نمایندگان این یکسان سازی انجام گردد. وی ادامه داد: برای راه اندازی سریع تر گشت مشترک به مصوبه ستاد تنظیم بازار استان احتیاج است تا در زمان کمتر و با سرعت بیشتر تیم گشت تشکیل گردد، چراکه ایجاد گشت مشترک به هماهنگی هایی احتیاج دارد که زمان بر است. این مسئول گفت: متاسفانه 50 درصد مرغ فراوری شده با قیمت پایین در استان به صورت زنده فروشی توسط خرده فروشان به فروش می رسد و برای برخورد با زنده فروشان مرغ به همکاری اداره کل دامپزشکی استان احتیاج است.

  • افزایش قیمت مرغ در لرستان

مشکل افزایش قیمت مرغ منحصر به خوزستان نیست و اغلب استان های کشور ازجمله لرستان و ایلام نیز با مشکل مغایرت قیمت این محصول با نرخ مصوب روبرو هستند. مدیر جهاد کشاورزی خرم آباد در این باره گفت: قرار بود هر کیلوگرم مرغ کمتر از 13 هزار تومان در بین خرده فروشان توزیع گردد و آنها با قیمت 13 هزار و 500 بفروشند. اما بعضی خرده فروشان، مرغ را به قیمت هر کیلو بیش از 14 هزار تومان هم به فروش می رسانند.

مراد بیرانوند افزود: چند روز پیش 30 تن کشتار مرغ داشتیم که آنها را به قیمت دولتی بین خرده فروشان توزیع کردیم اما الان بعضی از آنان، این محصول را با قیمت بیشتر به فروش می رسانند و دلیلشان هم این است که مرغ را از استان های هم جوار وارد می نمایند. مدیر جهاد کشاورزی خرم آباد تاکید نمود: قیمت گذاری جدید مسائل زیادی ایجاد نموده و سازمان تعزیرات در بحث گرانفروشی باید نظارت و کنترل بیشتری داشته باشد.

  • مرغ 15 هزار تومانی در ایلام

در استان ایلام نیز گوشت مرغ طی چند روز اخیر بالاتر از نرخ مصوب به فروش می رسد. علاوه بر این، گوشت مرغ در مغازه ها کمیاب شده و بعضی مرغ فروشی ها اصلا مرغ ندارند. این در حالی است که ایلام یکی از فراورینمایندگان مرغ است و گوشت آن را علاوه بر مصرف داخلی، احتیاج دیگر استان های کشور را نیز تامین می نماید. مشاهدات خبرنگار ما در شهر ایلام حاکی از این است که هر کیلوگرم گوشت مرغ کشتار روز درحال حاضر حدود 15 هزار تومان به فروش می رسد و با وجود قیمت بالای آن، این محصول در بعضی مغاره ها یافت نمی گردد.

منبع: همشهری آنلاین

به "پرواز دوباره قیمت مرغ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرواز دوباره قیمت مرغ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید