خواص شگفت انگیز خوراکی های شب یلدا

به گزارش مبصر کلاس، خوراکی های شب یلدا شامل میوه هایی، چون هندوانه، انار، انگور، سیب و خیار، آجیل و خکشبار هستند که تاثیر شگفت انگیزی بر سلامت بدن دارند.

خواص شگفت انگیز خوراکی های شب یلدا

به گزارش گروه اجتماعی مبصر کلاس، این روز ها که انسان به سمت تنهایی و جهان مجازی پیش می رود، شب یلدا فرصتی برای باهم بودن و یادآوری سنت های دیرین خواهد بود. چه خوب است که این فرصت ها را قدر بدانیم؛ چندان هم درگیر خوراکی های شب یلدا و تجملات مهمانی نشویم و تا جایی که می توانیم از گوشی هایمان فاصله بگیریم.

در شب یلدا غذا های خوشمزه ای سرو می شوند که باید هنگام خوردن آن ها اعتدال کاملا رعایت گردد. زیرا می توانند عوارض ناگواری بر سلامت افراد داشته باشند.

یکی از زیباترین و اصلی ترین خوراکی های شب یلدا انار است. این میوه در سفره شب یلدا نماد شادی است، انار میوه ای است که از قدیم از آن به عنوان میوه ای خون ساز یاد شده و نوشیدن آب انار به افراد ضعیف بسیار توصیه شده است. زیرا سرشار از آهن بوده و در نتیجه موجب افزایش انرژی و خون سازی در بدن فرد می گردد. انار سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین C. و پتاسیم است که سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می گردد. همچنین در کاهش کلسترول خون و خطر ابتلا به بیماری های قلبی نیز موثر خواهد بود. ازآنجا که انار تصفیه نماینده خون بوده و موجب زندگی دوباره فرد می گردد به همین دلیل شادی آور زندگی است.

یکی دیگر از میوه های شب یلدا انگور است که البته نباید در روز های آلوده و هنگام سرماخوردگی های شدید خورده گردد. در شب یلدا مصرف انگور تا حدودی توصیه می گردد، زیرا خاصیت گرمی دارد. درگذشته افراد انگور ها را به صورت آونگ به هم وصل و درجایی خنک آن ها را آویزان می کردند. هنگام شب های سرد زمستان به ویژه شب یلدا، در مجالس و میهمانی ها از آن ها استفاده می کردند.

یکی از خوشمزه ترین میوه های فصول سرد لبو است. ریشه چغندر پخته شده لبو نام دارد که صندلی ویژه ای در میان خوراکی های شب یلدای ایرانیان بازکرده است. لبو در شب های سرد زمستان بسیار مطبوع بوده و می تواند باعث شستشوی معده گردد. همچنین دارای مقادیری مواد مغذی و ترکیبات مؤثر فولات، کلسیم، منگنز، پتاسیم، آهن، بتانین، اسیدمالونیک و فیبر است.

با این که هندوانه یک میوه تابستانی و یادآور گرمای تابستان و حرارت است، اما یکی از خوراکی های اصلی شب یلدا محسوب می گردد. اگر مقداری هندوانه در شب یلدا بخورید یا در روز های دیگر زمستان، سرما نخواهید خورد. هندوانه سرشار از ویتامین های A. و B. و C. است. هندوانه همچنین بهترین منبع بتاکاروتن و لیکوپن است که از آنتی اکسیدان های طبیعی هستند و از بروز سرطان جلوگیری می نمایند. از آنجایی که 90 درصد بافت هندوانه از آب تشکیل شده است، برای برطرف عطش و شادابی پوست و دفع سنگ کلیه نیز بسیار مفید است.

در این شب بهتر است شام خورده نگردد یا کمتر مصرف گردد. سعی کنید به جای آجیل شور از آجیل های شیرین که حاوی مویز، توت و انجیر خشک نیز است بهره ببرید. هندوانه را خیلی کم، در ابتدای میهمانی و پیش از غذا مصرف کنید. سالمندان و افراد سردمزاج یا مبتلایان به بیماری های دارای طبیعت سرد مانند مسائل گوارشی، چون رفلاکس، نفخ یا بدهضمی، کم کاری تیروئید، کبد چرب، افسردگی کمتر خوراکی سرد مصرف نمایند. بهتر است لبو را خشک مصرف نکنید تا خاصیت ملین بودن آب لبو از ایجاد یبوست جلوگیری کند.

سعی کنید قبل از شام میوه نخورید و با فاصله نیم ساعت تا یک ساعت پس از صرف شام میوه مصرف کنید. صرف پرتقال پس از شام، می تواند موجب نفخ گردد.

افراد دیابتی هم می توانند به اندازه معمول با محدود کردن مصرف میوه ها و غذا های دیگر، انار شیرین بخورند. نوشیدنی هایی، چون چای با هل یا دارچین یا زعفران، دم نوش نعنا و نبات، معجون شیر بادام با عسل از نوشیدنی های مناسب شب یلدا به حساب می آیند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "خواص شگفت انگیز خوراکی های شب یلدا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص شگفت انگیز خوراکی های شب یلدا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید