عاقبت خوش جوانان دهه هفتادی

به گزارش مبصر کلاس، در این نوشتار نگاهی خواهیم داشت به چهار خودرو برجسته و پرفروش بازار ایران که سال ساخت آنها به دهه 90 میلادی برمی شود و امروزه جزو بهترین محصولات موجود در بازارهای جهانی هستند. وقتی به عاقبت ناخوش سمند نگاه می کنیم، ناخودآگاه یاد مدل هایی می افتیم که همزمان یا قبل و بعد از این خودرو وارد بازارهای جهانی شدند و در فاصله ای که سمند و صنعت خودروسازی ایران تنها درجا زدند، قله های پیروزیت را یکی پس از دیگری فتح کردند. هیچ چیزی به اندازه قیاس و مقایسه وجه عقب ماندگی یا رشد دو حریف را نشان نمی دهد و اینجا در این گزارش، ما چند نمونه از محصولاتی که تنها ظرف دو تا سه دهه پیروز شدند به محصولات پرفروش کلاس خود تبدیل شوند را آنالیز نموده ایم. تجربه ثابت نموده بدون اتصال به قطعه سازان جهانی و ورود به بازارهای خارجی امکان رشد صنعت خودروسازی وجود ندارد. در گزارشی تازه با یادآوری تجربه میتسوبیشی L200، تریتون، اوپل آسترا استیشن و تویوتا کورولا که همگی از محصولات نام آشنای بازار ایران هستند، تصویری واضح از نحوه پیشرفت یک خودرو را نشان داده است. اگر می خواستیم دامنه کار را گسترش دهیم، مثال بیشتر بود منتها به همین حد بسنده کردیم.

عاقبت خوش جوانان دهه هفتادی

میتسوبیشی L200/ تریتون

وانت محجوب، سر به زیر و مستحکم میتسوبیشی، امروزه یکی از ستون های فروش الماس ژاپنی در بازارهای دنیای است. این خودرو که ابتدا کسی آن را به واسطه ظاهر زشت و اندام نحیفش تحویل نمی گرفت، در نسل سوم به یکباره توانست اقبال دنیای کسب کند و به غیر از برند میتسوبیشی با لوگو شورولت و حتی دوج رام هم به فروش رفت. امروزه وانت میتسوبیشی ال200 /تریتون علاوه بر برند میتسوبیشی با لوگو فیات هم عرضه می گردد و در بعضی بازارها تحت نام رام 1200 به فروش می رسد. استحکام بالای شاسی، طراحی هیجان انگیز در کنار قدرت بارکشی و آفرود، سه ویژگی برجسته ال200 در 30 سال اخیر بوده و هست. این وانت در سه دهه اخیر بیش از شش میلیون دستگاه فروش داشته است.

اوپل آسترا استیشن

1991 متولد و دقیقا همزمان با معرفی نسل اول، به ایران عرضه شد و به غیر از کشورمان، در سرتاسر اروپا فروشی قابل تحسین را عاید سازنده آلمانی کرد. این خودرو که روی سه نکته مهم برای معرفی خود در طی 30 سال اخیر به مشتریان دست گذاشته، همیشه به این اصول پایبند بوده و هر هفت سال یک بار نسلی کاملا جدید از آن روانه بازار مصرف شده است. سه نکته مهمی که اوپل آسترا و به طور خاص مدل استیشن آن را همیشه رعایت نموده، مصرف پایین، طراحی مدرن و زیبا و البته اتاق جادار است که هنوز هم با گذشت حدود 30 سال از فراوریش، آنها را حفظ نموده است. آسترا در این سه دهه بیش از پنج میلیون دستگاه فروش داشته است.

تویوتا کورولا

با اینکه سال 1966 اولین بار در توکیو معرفی گردید اما تا سال 1990 اعتباری در بازارهای دنیای نداشت. نسل هفتم که درست سال 1371 یا 1992 معرفی گردید، چیز غریبی بود. هنوز هم خاطره خوب مسافرت بین شهری با تویوتا کورولا تاکسی زنده است. سدان کوچک، آرام و خوش سیمایی که در مقایسه با محصولات فرانسوی، ایتالیایی و آلمانی چهره مناسب تری داشت و به مدد دوام بالا، مصرف سوخت پایین و قیمت مناسب توانست جا پای محکمی در بازار ایران و دنیا باز کند. کورولا که در دو دهه اخیر همیشه جزو پرتیراژترین خودروهای دنیا بوده، پرفروش ترین خودرو تاریخ هم هست و با فروش سالانه بالغ بر یک میلیون دستگاه، طی حدود 50 سال تاکنون به تعداد 30 میلیون دستگاه فروش داشته است.

هیوندای سوناتا

نسل اول سوناتا به شکلی بسیار محدود وارد ایران شد و نتوانست در برابر رقبایی نظیر میتسوبیشی گالانت، هوندا آکورد و تویوتا کریسیدا دوام بیاورد. بعدها اما هرچه زمان گذشت، شخصیت این خودرو قوی تر و دقیق تر طراحی و معرفی گردید به طوری که هم اینک سوناتا یکی از پنج سدان متوسط و مالی برتر دنیا از نظر فروش و اعتبار است. هیوندای که سال 2015 نسل جدید این خودرو را معرفی کرد، اعلام کرد از بدو معرفی سوناتا تا سال 2015 بیش از 7.3 میلیون دستگاه از این خودرو فراوری و روانه بازار مصرف شده است.

منبع: دیوار

به "عاقبت خوش جوانان دهه هفتادی" امتیاز دهید

2 کاربر به "عاقبت خوش جوانان دهه هفتادی" امتیاز داده اند | 4.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عاقبت خوش جوانان دهه هفتادی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید