واکنش سازمان هواشناسی به عملیات مجدد بارورسازی ابرها

به گزارش مبصر کلاس، مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها در حالی اعلام نموده است که سال جاری هفت میلیارد تومان بودجه برای عملیات بارورسازی ابرها در نظر گرفته شده است و از دو هفته آینده این عملیات شروع می گردد که رییس سازمان هواشناسی می گوید: بارورسازی ابرها شاید در حد بارش برای یک مزرعه پاسخگو باشد اما به هیچ وجه در مقیاس شهر و کشور پاسخگو نخواهد بود.

واکنش سازمان هواشناسی به عملیات مجدد بارورسازی ابرها

به گزارش مبصر کلاس به نقل از ایسنا، سحر تاج بخش با بیان اینکه فرایند بارورسازی ابرها غیرممکن نیست، گفت: هدف از بارورسازی ابرها بسیار مهم است. بارورسازی ابرها سبب برطرف خشکسالی کشور یا افزایش ذخایر آب زیرزمینی نمی گردد. سازمان جهانی هواشناسی نیز بیان نموده است که بارورسازی ابرها نمی تواند در برطرف خشکسالی موثر باشد.

به گفته تاج بخش، در کشور امارات نیز مدت ها روی پروژه بارورسازی ابرها کار نموده و به نتیجه ای نرسیده اند. شاید بارورسازی ابرها در حد بارش برای یک مزرعه پاسخگو باشد اما به هیچ وجه در مقیاس کلان پاسخگو نخواهد بود و سبب افزایش ذخایر آبی کشور نمی گردد.

رییس سازمان هواشناسی کشور اضافه نمود: برای بارورسازی ابرها احتیاج به اطلاعات جوی و هواشناسی است. برای مثال باید ابر خاصی را در ارتفاع مشخصی بارور کرد. همچنین سایر عوامل جوی از جمله باد در امر بارورسازی ابرها موثر است. ما تا به امروز تبادل اطلاعات هواشناسی با دستگاه های مختلف برای بارورسازی ابرها نداشته ایم اما بانک اطلاعاتی مشترکی از اطلاعات هواشناسی بین دستگاه های مختلف وجود دارد که ممکن است برای بارورسازی ابرها از آن اطلاعات استفاده نمایند.

عملیات بارورسازی ابرها برای نخستین بار در سال 95 انجام شد. به گفته فرید گلکار - رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها - مدتی در اجرای عملیات بارورسازی ابرها وقفه ایجاد شد اما دوباره سال جاری هفت میلیارد تومان بودجه برای این مساله در نظر گرفته شده است.

در حالی که سازمان هواشناسی کشور تاکید می نماید بر اساس داده های علمی و تجربه های بین المللی، پروژه بارورسازی ابرها به هیچ عنوان تاثیری بر افزایش بارش و برطرف خشکسالی در کشور ندارد، انتظار می رود دستگاه های متولی و مجری مستندات خود در اجرای مجدد عملیات بارورسازی ابرها را منتشر نمایند.

منبع: همشهری آنلاین

به "واکنش سازمان هواشناسی به عملیات مجدد بارورسازی ابرها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش سازمان هواشناسی به عملیات مجدد بارورسازی ابرها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید