فضاسازی پمپئو درباره انقضای تحریم تسلیحاتی ایران

به گزارش مبصر کلاس، ایرنا نوشت: مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا کوشش کرد با ایجاد ترس، انقضای تحریم تسلیحاتی ایران از سوی سازمان ملل در سال آینده را آغازی برای رقابت تسلیحاتی در منطقه جلوه دهد.

فضاسازی پمپئو درباره انقضای تحریم تسلیحاتی ایران

وزیر خارجه آمریکا در پیامی توئیتری انقضای تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران در سال آینده را باعث ایجاد رقابت تسلیحاتی در منطقه دانست.

وی روز آدینه در پیامی توئیتری نوشت: تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران یک سال دیگر به خاطر توافق معیوب [هسته ای] ایران منقضی می گردد. کشورهایی مثل روسیه و چین قادر خواهند بود سلاح های پیشرفته به ایران بفروشند. حکومت ایران هم آزاد خواهد بود که به هرکسی سلاح بفروشد.

پمپئو ادامه داد: این باعث ایجاد یک رقابت تسلیحاتی جدید در خاورمیانه خواهد شد. اگر اکنون نگران رفتار ایران هستید، تصور کنید که ایران با موشک های پیشرفته، پهپادها، تانک ها و جت ها چه خواهد نمود. شورای امنیت باید تحریم تسلیحاتی را تمدید کند.

اشاره پمپئو به تحریم های تسلیحاتی است که در متن قطعنامه 2231 بازه زمانی پنج ساله برای آن در نظر گرفته شده و حدود یکسال آینده این محدودیت به خاتمه می رسد. ضمن این که در قطعنامه مذکور برای فعالیت های موشکی ایران نیز محدودیتی هشت ساله در نظر گرفته شده و بعد از این زمان، فعالیت های ایران در این زمینه به شرایط عادی بازخواهد گشت.

تحریم های تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران در سال های 2006 و 2007 برای ممنوعیت فروش سلاح به ایران و صادرات سلاح از ایران وضع شد. پس از توافق برجام مقرر شد این تحریم ها 18 اکتبر 2020 (27 مهر 1399) و پس از آنکه گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران را تأیید کرد، برداشته گردد.

بیانیه مستقل قطعنامه 2231 از کشورهای عضو خواسته به مدت پنج سال محدودیت هایی را در خصوص ارتباط و معاملات تسلیحاتی ایران مراعات نمایند.

بر این اساس از دولت ها خواسته شده تا از معامله، خرید و فروش و فراهم کردن هرگونه تسهیلات اقتصادی، مبادلاتی وترابری در خصوص تجهیزات سنگین نظامی به ایران یا برای استفاده ایران به مدت پنج سال از زمان اجرای برجام یا تسلیم گزارش جمع بندی مبسوط اجرای برجام توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی (هر کدام که زودتر باشد) خودداری نمایند. در این بخش از قطعنامه از انواع تانک رزمی، سامانه های توپخانه سنگین، هواپیماهای رزمی، هلی کوپترهای تهاجمی، ناو، سامانه های موشکی نام برده شده است.

310311

منبع: خبرآنلاین

به "فضاسازی پمپئو درباره انقضای تحریم تسلیحاتی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فضاسازی پمپئو درباره انقضای تحریم تسلیحاتی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید